- mån 25 jul 2022, 10:12
Jag har i princip samma problem.
Jag hade in bilen på AC-service häromdagen, och det var nästan ingen gas i systemet. Men nu är systemet vacuumtestat och fyllt med gas, och kompressorn startar ändå inte.
När jag mäter på kontakten till magnetkopplingen visar det 0V, och spolen visar 3,6 ohm då jag mäter den. Magnetkopplingen verkar alltså vara hel, men får ingen spänning.
Det finns två tryckgivare på systemet vad jag kan se, en på högtrycks- och en på lågtryckssidan. Den ena givaren har två stift, och till den kommer det 12V. Mäter jag över stiften till givaren visar det 0,1-0,2 ohm.
Den andra givaren har tre stift, och till två av dem kommer det 5V. Men där tar det stopp för mig...
Vet någon hur jag skall mäta upp givaren med tre stift, och vad skall det då visa?
Och om jag vill bygla kontakterna till tryckgivarna, hur skall jag då koppla byglingarna?
Den med två stift är det ju inte så svårt att bygla, men kan jag förstöra något om jag bara byglar de båda stiften i kontakten?
Det svåra är att veta hur jag skall bygla kontakten med tre stift utan att behöva vara rädd för att bränna någon elektronik.