NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Sett flertalet videos på tuben, men det varierar om de tar inre eller yttre bult på länkarmen och det verkar inte spela så stor roll som det ser ut när de har fin lyft och hjälpmedel.

Jag tänkte göra det på plan mark enbart med hjälp av domkraft och pallbockar.

Min fundering är, ger någon av dessa skillnad i utrymme man har tillgodo tro ?
Det känns spontant som att bulten vid spindeln ger mest hävtstång för att få upp allt senare och större rörelse, men jag gissar bara. Sist gjordes det på fin lyft med ordentliga grejjer så kan inte riktigt överföra den erfarenheten till markjobb :-D

Någon som bytt fjädrar bak, främst på mark utan lyft och kan flika in ?
Jag ska byta fjädrar bak på min V50 med samma förutsättningar inom kort. Har också funderat vad som är lättast, den yttre verkar det kunna bli lite mindre jox med krängningshämmaren möjligen och säkert lättare att komma åt utan att ligga för mycket under bilen så det blir mer lättarbetat. Har bara sett videos på när de tar inre så tänkte köra på det men om det funkar med yttre så kör jag nog på den.

Vet ni som gjort det vilket moment den yttre ska dras med, har en T5 AWD om det gör någon skillnad?

Har du fått det gjort ännu och kan dela med dig av några erfarenheter? :-)

/SP
Jag fick fel delar så har inte kommit mig under och skruvat ner ännu.
Har förberett fjäderspännare, osäker om de kommer användas men tänkte så man inte står där sen med länkarmen i backen och inte får lös fjädrarna :-D
kvillebäck skrev: mån 01 aug 2022, 12:34 Skall du inte montera fjäderspännare på den befintliga fjädern innan du sänker länkarmen?
Verkar inte behövas, de flesta jag sett har satt en domkraft under länkarmen och sänkt ned och fått slapp fjäder med det.
Men det beror ju såklart på hur högt man hissat bilen och hur mycket spelrum man har, eller om de kört med kortare fjäder.

Därav backup med såna redo, om min domkraft inte får upp farkosten högt nog så man låser fast länkarmen mot backen med fjädertrycket :-D
Får nog dubbelkolla hur mycket pjiång de är i fjädern innan man börjar pilla tror jag.

Enda verktyget jag är skraj för så är det fjäderspännare :-D
OK. Då förstår jag hur din plan är. Personligen hade jag nog satt på spännarna först för att slippa hissa så högt. Mätt längden på fjädern med spännarna på när jag tog ur den. Skruvat ihop den nya fjädern till samma längd och monterat.
Du har rätt i att fjäderspännare är läskiga. Brukar bara dra en liten bit på varje innan jag går vidare på nästa så fjädern inte blir krokig.
Misstänker att det är rätt klena fjädrar bak jämfört med fram så jag tror du löser det lätt.
kvillebäck skrev: mån 01 aug 2022, 12:59 OK. Då förstår jag hur din plan är. Personligen hade jag nog satt på spännarna först för att slippa hissa så högt. Mätt längden på fjädern med spännarna på när jag tog ur den. Skruvat ihop den nya fjädern till samma längd och monterat.
Du har rätt i att fjäderspännare är läskiga. Brukar bara dra en liten bit på varje innan jag går vidare på nästa så fjädern inte blir krokig.
Misstänker att det är rätt klena fjädrar bak jämfört med fram så jag tror du löser det lätt.
Ja, de främre drog jag med hylsa samtidigt som jag själv satt runt husknuten o gömde mig :-D

Smart att mäta före, då ser man ju direkt om de kommer räcka. Det får bli den approachen
Använde inte fjäderspännare, de jag har fick inte plats. Mina pallbockar var på lägsta läget, och är ganska små så så högt behöver man inte lyfta för att få ut dom. Sänkte med domkraft och fick sedan trycka till lite nedåt för att få ut fjädern. Monterade kortare fjädrar, så det gick lätt.
Kan väl inflika lite hur det går med detta pågående haveri, eller projekt kanske :-D

Rejält ihoprostat där bak.
Kräningshämmarbussningarna va helt körda, gick inte skruva nåt speciell men dessa är bara ta kapskivan och zippa av, no biggie.

Men när vi kommer till bultarna som håller länkarmen, både inre och yttre så var det riktigt riktigt grisigt. Bara fått lös ena än.
Dessa menar jag, som skaftet hänger på.
shajt.png
shajt.png (960.56 KiB) Visad 1894 gånger
Började på en lyft men allt kändes så stumt att jag inte ville bli hängande på OKQ8.

På marken hemma kunde vi elda på som fasen och bryta ordentligt.
Självklart går bulten av vid bultskallen.

Okej, no problems, fram med vinkelslipen och kapar bort muttern i andra änden, borde väl va enkelt och bara slå ut resterna av bulten sen va? wroooooong!

Bulten har rostat fast inuti bussningen, det är tokstumt och bara flexar.
Tre timmar med borrmaskin, sticksåg, brytjärn och en del ord som inte finns i bibeln så fick vi ner länkarmen från navet.
Tog ur fjädern och satte in en liten domkraft där fjädern ska sitta för att över huvud taget kunna pressa ner det, då vi kapade på utsidan blev det en liten krage på varje sida allt hängde på.
Såg direkt att ingen idé att lägga tid på att försöka få ur bulten som är kvar, beställde 2 nya länkarmar inatt.

Tänkte förbereda och ta ner inre bultarna till båda länkarmarna, muttern var inga problem att få lös, men även här är bulten fullkomligt fastsvetsad inuti bussningens hylsa, bara fjädrar när man slår.

Får inte nya länkarmarna förrän imorrn, men tänkte därav fråga om tips av er övriga :-D

Min plan är att köpa metall-blad till tigersågen och bara fimpa bulten mellan länkarm och balken de sitter i, alltså inte på utsidan där muttern satt, för att slippa få issues med att det hakar fast.

Då är frågan, har ni någon bättre eller simplare idé ?
Börjar bli lite smått frustrerad :-D

Alltså denna bult jag menar, den inre på bakre länkarm. Bild lånad från Autodoc-video.
atdc.png
atdc.png (844.8 KiB) Visad 1894 gånger
Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]