NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wendigo
Hejsan!

Jag behöver byta en hjullagret bak på min 2.4i -06, smidigt nog är det en hel hub så själva proceduren bör gå lätt. Men det jag undrar, efter ett byte bak krävs det då att man gör en hjulinställning?
av dieselputte
Nej , behövs inte. Men förbered dig på bök om originallagert fortfarande sitter. Skruvskallarna är garanterat sönderrostade så det bara snurrar när man försöker lossa, får inget grepp.

Jag fick ta rondellen och skära loss originallagret.
av Wendigo
Ah, super! Tack :-D
Jaa, det verkar onekligen som de där skruvarna kan bli ett problem. Jag hoppas på det bästa, i värsta fall får jag gå lös med slipen jag också :party:
av Wendigo
En uppdatering för framtida hjullager-tekniker;

Jag lyckades.
Mina observationer och erfarenheter följer;
Själva proceduren är väldigt simpel, det är i egentlig mening inte särskilt mycket som behöver plockas bort. Det absolut svåraste likt vad många säger är att få bort det gamla.

Hjullagret sitter fast med fyra skruvar, dessa fyra skruvar smulades nästan sönder bara av att röra vid dem. Att använda en sexkant-hylsa gick ej, däremot fanns det även en urgröpning för T50 torx på samma skruv. Dessa gick att använda och efter att ha kylts ned med spray gick det att börja skruva ut dem, tills jag börjat försöka skruva igenom överskjutande längd (som vart rostigast) igenom lagret.
Där tog det tvärstopp, med vinkelslip kunde jag dock skära rakt över skruvarnas ändar och slå bort en bit. Därefter kunde jag skruva ut samtliga. Det är dock oerhört trångt där bak, skruvarna sitter innanför en slags konstruktion närmast att beskriva som en skål. Med fjäder, stötdämpare och balkar i vägen.

Bromsskölden vart i obefintlig skick så här långt och togs bort helt, lagret satt ganska rejält mot godset och fick ta emot en del hammarslag innan det släppte.

Efter mycket rengöring och slipning utav ytan för att få den så plan som möjligt monterades det nya lagret, mitt kom utan skruvar och jag tvingades ta till andra jag hade liggandes. En ny bromssköld monterade också dit, (750:- från volvo(!) men de kunde få en levererad samma dag jag ringde så det vart det värt)

Sidan jag bytte vart vänster bak, denna sida ligger närmast mötande och jag antar att det också slits mest där för höger såg mycket fräschare ut. Så en god idé vore att även byta ut bromsskölden, det finns långt mycket billigare än den jag köpte till förmodligen samma kvalité.
av dieselputte
Dåligt att du inte fick med nya skruvar, det fick jag med Biltemas lager. Bytte också vänster bak.

Fram är bytt 2 gånger för jag gjorde misstaget att köpa Mapco , sämsta skitlagren passa er för de. Slutade med 2st SKF som har hållit, nu står dock bilen avställd på gården eftersom vi köpte en V60 maj 2021.
av Wendigo
Uuh, riktigt dåligt vart det!

Vilken skillnad mot förr! Helt knäpptyst, så tyst att jag tycker mig höra ett sjungande ljud som påminner mig om ett framhjulslager. Förhoppningsvis är det vänsterside-apofeni och/eller konfirmeringsbias från min sida, det beter sig inte riktigt som ett dåligt lager jag hade på en tidigare bil. D.v.s det slutar inte när jag svänger och är i princip ohörbart fram till en 70km/h och över, men jag får leva med det till och om det blir värre. :-D

Tackar ödmjukast för din tid.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wendigo skrev: sön 10 apr 2022, 19:35 ..så tyst att jag tycker mig höra ett sjungande ljud som påminner mig om ett framhjulslager..
Skyll på vinterdäcken. Brukar fungera fint ända tills man skiftar till sommardäcken och inser att ljudet är kvar :-D

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]