NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Eftersom jag sedan tidigare har väldigt dålig erfarenhet av att behöva lämna in bilen ett otal gånger för samma fel (Opel hos Svenska Bil), så tänkte jag att jag kanske skulle kunna åtgärda några småsaker själv, så jag inte riskerar att samma sak händer denna gång med Volvon. Självklart förutsatt att det går att göra av en lekman som jag själv. De småfel jag har på bilen (V50 -06, 1,6d) är:

- Dörrarna knarrar när jag öppnar och stänger dem

- Det gnisslar när jag svänger (oberoende av hastighet och åt vilket håll)

Fel 1 går antagligen att åtgärda genom smörjning, men var och med vilken sorts fett? Finns det smörjkoppar? (som sagt, jag inte är speciellt hemma på bilar)

Fel 2 hade jag även på min gamla Opel. Då konstaterade mekanikern (efter femte gången, trots att han själv varit med och lyssnat på ljudet) att det var en bromssköld som behövde justeras och sedan var problemet ur vägen. Själv vet jag inte ens hur en bromssköld ser ut. Hur justerar man den?

Kan jag göra de är sakerna själv eller blir det till att lämna in bilen?
av ljungström
Du har ju garanti, lämna in bilen bara.
av Frigge
Hmmm...... låter som att din bilkunskaper är lite dåliga. Du gör nog bäst i att lämna in den :wink:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Om du har nybilsgarnti så behöver du inte betala någonting.
av GrandDanoise
jensam skrev:Eftersom jag sedan tidigare har väldigt dålig erfarenhet av att behöva lämna in bilen ett otal gånger för samma fel (Opel hos Svenska Bil), så tänkte jag att jag kanske skulle kunna åtgärda några småsaker själv, så jag inte riskerar att samma sak händer denna gång med Volvon. Självklart förutsatt att det går att göra av en lekman som jag själv. De småfel jag har på bilen (V50 -06, 1,6d) är:

- Dörrarna knarrar när jag öppnar och stänger dem

- Det gnisslar när jag svänger (oberoende av hastighet och åt vilket håll)

Fel 1 går antagligen att åtgärda genom smörjning, men var och med vilken sorts fett? Finns det smörjkoppar? (som sagt, jag inte är speciellt hemma på bilar)

Fel 2 hade jag även på min gamla Opel. Då konstaterade mekanikern (efter femte gången, trots att han själv varit med och lyssnat på ljudet) att det var en bromssköld som behövde justeras och sedan var problemet ur vägen. Själv vet jag inte ens hur en bromssköld ser ut. Hur justerar man den?

Kan jag göra de är sakerna själv eller blir det till att lämna in bilen?
Kan du inte höra var det knarrar? Isf så e det väl bara dra på nåt fett..

Bromssköldarna ser du den övre kanten på om du kikar precis bakom bromsskivan.. Ta en penna och tryck lite på den så att den skjuts bort ifrån bromsskivan...
Antar att du frågar för att du inte orkar ta dig tid att åka förbi verkstaden! :lol:

/D
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]