NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alvenkrona
V50 -08,
Meddelande: tid för motorsevice överskriden samt varningstriangel tänd.

Har följt flera manualer på nätet, Radioläge, tryckt in trippmätare, start läge, = ping. med lite olika variationer både T1 o T2.
meddelande; inga meddelande som resultat men efter 30sek så återkommer meddelande motorservic....

Någon som vet varför den hela tiden återkommer
av Alvenkrona
Rättning ser nu att det felmeddelandet är: Motorsystem service snarast
Kan det vara trycksensorn för partikelfiltret som spökar?
Var i limpmode innan jag bytte partikelfilter. Men nu går den fint.
Användarvisningsbild
av HCP
Läs ut felkoder, annars blir det tyvärr gissningar i stil med att dra en lapp ur en hatt.
Då får du exakt info om vad det är - oftast åtminstone, om inte annat en pekpinne åt vilket håll felet ligger :-)

Ett snabbtest kan vara att lyfta batteripolen i 30min och se om saker ramlade bort.
av JanneVTR
Är inte helt hundra, men om du har byte av partikelfilter så skall det väl fyllas på eolysvätska. Då tror jag att man ska kolla en räknare. Som sagt, osäker. Finns nog andra här som kan detta bättre. Lycka till....
av Teddy1975
Om den har en eolysbehållare så måste eolysvätskan fyllas på var 60 tkm och då måste tillsatsdoseringsmodulen återställas. För detta behövs Vida/Dice eller tillsvarande.
av Alvenkrona
Har fyllt på Adativ ochläst av koder
På min dator får jag P2585, (VOLVO Code - Fuel Additive Control Module Warning Lamp Request)

På verkstans dator
ECM-136F Luftmassmättare
ECM-A600 Styrenhet Additiv dosering (ADM)
ECM-A610 Styrenhet Additiv dosering (ADM)
Användarvisningsbild
av HCP
Då är det som Teddy1975 och JanneVTR nämner ovan, reset av eolys-countern med DICE/VIDA eller hos volvoverkstad (som iofs också kör Vida) efter påfyllning.
Kör inte diesel själv men haft en handfull dieselägare som lånat min Vida för att göra just detta och minns koderna :-D
av Alvenkrona
Sådär nu är allt löst, Tack för hjälpen.

En liten fråga.
Om man ser till att alltid att Eolysvätska finns i behållaren försvinner då risken att partikelfiltret slaggar igen?
av Teddy1975
Ja, risken minskas i alla fall genom att fylla på Eolys var 6000:e mil.

Om risken försvinner helt kan man nog inte säga. Det beror på körmönster (t.ex. om du kör många korta sträckor kommer DPF att påverkas negativt).
Håll ett öga på meddelandet om Motorsystem service snarast, även om det bara visar det kort en eller två gånger, då bör du kolla med vida/dice vad som händer.

Men, gott att problemet är löst nu :)

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]