NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jire
VOLVO V50 D2 2012 Classic Diesel
Det kommer vit/grå rök som luktar ganska starkt vid sidan av bilen, ser ej ut som det kommer från avgasröret, se video:
https://vimeo.com/684661249/041e4fec8f
Besiktigad utan anmärkning för ett par månader sedan.
Min känsla är att det är vid kallt väder och uppstart och framförallt tomgång som röken kommer.
Märker ingenting vid körning annat än just i början vid rödljus då röken smyger sig in i ventilationen och det stinker inne i bilen. Luktar då ganska starkt och giftigt, oklart om det luktar Diesel, men det är garanterat inte vattenånga.
Gör ett försök här i forumet innan verkstaden. Håller tummarna för ett känt fel eller enkel fix!
Är det akut livsfara och körförbud?
Har varit såhär en månad minst och jag har inte kört så mycket och det tog ett tag att förstå vad som händer men i videon syns det tydligt och det är just tomgångskörning + kallt väder i videon.
Tack på förhand
Senast redigerad av 3 Jire, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av frasse4
Problem med bränslevärmaren som nämns ovan
av Jire
Bör bränslevärmaren fixas akut? Det låter dyrt. Det står "Parkvärmare av" på instrumentpanelen vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej det går att stänga av den, men motorn kommer ta lång tid på sig att bli varm och det kan bli dåligt med värme i kupén
av Jonas_latt
Bara köra. Fruns c30 ryker också massa vid start. Korta körningar. Så hinner aldrig bränna ut. Annars startar du värmaren manuellt och låter den bränna ut en stund

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]