NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MJ01
Hej
Jag har en fråga som ang bil meddelandet och skulle uppskatta om ni skulle hjälpa till med idéer om vad det kan var för fel på bilen. Bilen: s40 2007 1.6 bensin
Ett meddelande finns på displayen ”motorsystem service erfordras”. När det är minusgrader eller bilen står still under flera dagar kommer upp båda motorlampa o anti sladd lampan som försvinner efter ett tag av sig själv. Bilen funkar som vanligt, jag bytt kamaxel givaren och vevaxel givaren o batteri men meddelandet dök upp igen efter ett tag efter batteri bytt. Men bilen luktar mycket bensin inne o ute men det finns drivmedel läckage. En verkstad påstår att det bensin pump eller filter o en annan påstår att generator behöver bytas men märker inget svag el i bilen o bilen startar utan svårigheter.
Tack på förhand.
av Rådlös
Du kan ju börja själv med att kolla upp laddningen. Detta bara för att kunna utesluta generatorfel om det inte stämmer med dina misstankar. Godkänd laddspänning skall ligga mellan 13,8 och 14,5 volt när motorn är igång. Mät på batteripolerna.
av MJ01
Hej
Jag kollade upp laddning så det var bra 14.2. När man kollar upp felkoden så kommer det att fel i bilens ECM box. Men bilen beter sig exakt som vanligt och startar utan svårigheter. Även bränsleförbrukning är normal. Vet inte om man ska byta ecm eller behov av programmering.
av Rådlös
Då kan du i alla fall undvika den verkstaden som vill byta generator! Deras hypotes håller dåligt i nuläget. Sådana "ostrukturerade fel" som dom du nämner kan vara svåra att hitta. Och ofta är det något som man inte alls kunde tänka sig. Vi hoppas att fler med riktiga järnkunskaper kan hjälpa dig.
av frippe64
MJ01 skrev: sön 13 mar 2022, 19:43 Hej
Jag kollade upp laddning så det var bra 14.2. När man kollar upp felkoden så kommer det att fel i bilens ECM box. Men bilen beter sig exakt som vanligt och startar utan svårigheter. Även bränsleförbrukning är normal. Vet inte om man ska byta ecm eller behov av programmering.
Vad är det för felkod då?

Ärendet är ju löst, men till min V7[…]

Sålda :-)

Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]