NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Begränsande bilkunskaper och behöver nu hjälp av experterna!
v50 07a diesel. 24k mil.

Händelse 1
I somras så kunde bilen dö några sekunder efter start. Det gick sedan starta om. Ingen motorlampa. Problemet försvann.(Början till fullt partikelfilter?)

Händelse 2
I december tändes motorlampan. Troligt limp. Blev otroligt seg.
OKQ8 verkstad konstaterade, sprucken turbo. Turbon byttes till en begagnad. Efter bytet kunde jag höra luft i turbon, något jag aldrig kunnat gjort på den tidigare(är det normalt?), bilen fungerade efter detta ok igen.
Första turbon - 1.jpeg
Första turbon - 1.jpeg (1.87 MiB) Visad 922 gånger
Första turbon - 2.jpeg
Första turbon - 2.jpeg (1.9 MiB) Visad 922 gånger
Händelse 3
100 mil senare, tappar all kraft på motorvägen, troligtvis limp. öppnar motorhuvuden, Sotmärken i en tydlig rand ifrån turbon.
Andra turbon - 2.jpeg
Andra turbon - 2.jpeg (3.3 MiB) Visad 922 gånger
Andra turbon - 1.jpeg
Andra turbon - 1.jpeg (3.25 MiB) Visad 922 gånger
Eftersom jag befann mig 50 mil ifrån tidigare verkstad så behövde turbon återigen bytas akut då även den begnande blivit kass. Lämnar samtidigt in bilen på rening av partikelfilter. Vid reningen konstateras att filtret är i princip helt fullt. Samtidigt som bilen registrerar att filtret är helt rent. Två försök görs att genomföra servicereningen av filter. Men bilen avbryter själv efter stund.
Partikelfiltret regenereras aldrig eftersom bilen tror filtret är helt rent
Partikelfiltret återställs här i datorn så bilen tror det är nytt
Dessa felkoder konstateras
1507 Turbo control - Too low pressure
136F Mass Air Flow (MAF) sensor - Signal Too Low.
felkoder - 1.jpeg
felkoder - 1.jpeg (2.91 MiB) Visad 922 gånger
Dagsläget:
Eftersom vi var på resande fot var vi tvungna att ta oss hem, om än försiktigt. På vägen hem ser även den 3e turbon ut att ha blivit kass.
Tredje turbon - 1.jpeg
Tredje turbon - 1.jpeg (1.58 MiB) Visad 922 gånger
Tredje turbon - 2.jpeg
Tredje turbon - 2.jpeg (2.75 MiB) Visad 922 gånger
Bilen har nu stått hos OKQ8 i 3 veckor som inte riktigt reder ut det här med dessa två felkoder. De är osäkra på vilka givare det är som ska bytas ut och vill istället byta ut partikefiltret, vilket som jag förstått inte kommer leda till något eftersom det snarare verkar bero på styrningen av turbo samt signalen till partikelfiltret?

Vad är det som är fel? Vart hittar jag en verkstad i malmö med omnejd som kan lösa detta? Eller är det bara kassera bilen?
Jag har inte riktigt råd med dessa problem just nu. Vid ett 3e turbobyte börjar smärtgränsen bli nådd.
Eftersom båda felkoderna säger att det är för lite luft som åker in i motorn lär de betyda att de för lite luft som åker ut ur motorn. Börja med att kolla i vida vad tryckgivaren till dpf säger. Hur har ni kommit fram till att bilen tror filtret är rent? Bara en minimal skillnad på tryck före och efter?

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]