NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !

Har lite bekymmer med en V50 1.8 (inte flexifuel) som har för höga värden.

första besiktningen:
CO 0,1 (0,3)
CO-halt 2500 1,0 (0,2)
HC: 16 (200)
Lamda 0,96 (0,96-1,04)

Jag hade inte riktigt tid att ta den då så vi lämnade den på verkstad för felsökning. Dom plockade ur tändstiften och konstatera att motorn åt olja. Måste byta kolvar/motor. Den har gått endast 13 000mil.
Efter detta tog jag in den. Hitta felkod på misständning och ser att ett stift har spruckit.
Gör då komplett service (olja, oljefilter, luftfilter, tändstift) .

Besiktning idag:
CO2500: 6,2!! (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 10 (200)
Lambda 0,80 (0,96-1,04)

Den luktar även svavel/krut nu också. Antar att det är den feta blandningen.
Jag har inte tokkollat efter avgasläckage men det kan ju inte blivit så mycket värre på den tiden om det inte ens hörs. Den går kanonfint på tomgång, tyst och fint.

Kan det vara lambda eller katten som börjar ge upp, med tanke på den stora skillnaden åt fel håll också efter servicen.

Tar tacksamt emot tips :)
Var den riktigt varmkörd innan? Det är bra att köra minst en halvtimme innan besiktningen om man har problem med avgasvärden, samt att segdra motorn på höga växlar så man får upp tempen i katten rejält.
Ja precis, ja misstänker lambdan.

Ja vi har ca 2 mil till besiktningen så den blir genomvarm. Körde även på 4an istället för femman dit.
Kan tilläggas att även termostaten var väck på första besiktningen. Kom aldrig över 59grader. Den är nu bytt och motorn håller 90.
Brutala mängder CO, så det är fett redan från motorn, då ska lambda vara låg så det blir alldeles korrekt. (nåja, värdet kan va felaktigt såklart, men reaktionen är "normal".)
Min gissning i kostnadsordning att undersöka skulle vara vakuumläckage > lmm/map -> avgasläckage -> katalysator

Ta en sprayflaska med lite vatten, starta motorn och spraya runt lite på vakuumslangarna, hör du ett slurp har du hittat felet. Vatten är helt okej i små dimmiga mängder och mindre farligt än att använda gasol eller startgas som ofta används.
Hög CO beror på fet bränslemängd. Över lambda 1 blir det nästan ingen CO alls. Med trasig lambdasond eller något annat som hindrar closed-loop från lambda så får man såna avgasvärden på alla bilar. En typ av säkerhetsfunktion om lambdasonden skulle skicka felaktig signal.

Vill man hitta ett läckage är det bromsrengöring som funkar bäst. Då stiger varvtalet om motorn suger i sig de.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]