NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Var ett tag sen och böt ut en styrled och några länkarmsbussningar fram på en V50 -04 som provocerade fram en hjulunställning. Dum som man var ignorerade man detta, och några veckor sen då jag bytte till vinterdäck märkte jag att höger sida nött *väldigt* snett (vänster sida OK).

Har nu haft bilen till verkstad som kunde justera höger sida (den sida som garanterat var dålig), däremot sa dom att bulten som ska justeras på på vänster sida på styrleden bara snurrade båda vägarna, och gjorde aldrig någon skillnad.

Nu har jag två frågor:

1) Eftersom däcket på vänster sida såg OK ut, är man ur farozonen eller borde man ändå ta åtgärd till detta? Bilen går till allra största del rakt då ratten är rak, bara någon enstaka grader mot vänster behöver den oftast hållas.

2) Finns det isåfall saker jag självmant kan kolla gällande styrleden, eller är det lika bra att bita ihop och föra in den på nytt?

Tacksam för svar!
Slitage på ena sidan beror väldigt sällan på toe in/ut. Båda hjulen pekar lika snett när bilen går rakt.

Se till så bussningarna är felfria och byt styrstag med styrled på den dåliga sidan så bör de ordna sig.
Före hjulinställningen drog bilen definitivt snett, även om jag sett mycket, mycket värre fall, så något låg nog där med. Varken besiktning (iofs så långt bak som Juni, men däcket ska ju ha tid att snedslita också) eller verkstaden hade något att säga om varken styrled eller bussningar, så lite at a loss. Men ska försöka kolla närmare på lite bussningar och sånt så fort jag kommer till bilen igen. Tycker bara de är skumt att ingen skulle hittat nånting men däcket ändå skulle farit som de for.
Om bilen drar snett när du släpper ratten beror de oftast på anliggande broms eller ett däck med lite luft. Är de så att ratten hamnade lite snett efter byte av styrled och att man sen sitter och håller ratten rakt kommer ena däcket rulla rakt och de andra kommer rulla trögt och slitas snabbt. Men de låter jobbigt i längden.
Är de rätt däcktryck samt att bromsar, bussningar och fjäderben är i bra skick och fungerar felfritt kommer dålig toe enbart märkas på bränsleförbrukning och slitet däckmönster på båda däcken. Visst kan körsätt och var man kör spela roll men att ena däcket har slitit flera millimeter mer än de andra låter som fel på mer än bara hjulinställning.
Kanske dåligt formulerat från mitt håll, men menade alltså att jag fick hålla ratten ganska betydligt mot vänster för att bilen skulle gå rakt. Brukar hålla bra koll på lufttrycket men förstås liite svårare att hålla koll på om nån broms ligger på (har inte känt någon bränd lukt eller så).

Med det sagt känns det nog som att jag blivit lite smartare från vad du skrivit, så tack för de!

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]