NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Musse66
Jag har en Volvo v50 1.6 D som tvördog igår kväll. Först började alla lampor på instrumentbrädan lysa, sen slocknade allt. Batterier är helt tomt. När jag försöker med startkablar känns det som om det är kortslutning, det gnistrar duktigt om minusksbeln. Det klickar knappt i startmotorn. Kopplar jag däremot bort B+ från generatorn känns det inte längre som om det är kortis.men startmotorn klickar fortfarande inte. Vad tror ni, är det generatorn som gett upp och gör att det blir så här?
Användarvisningsbild
av frasse4
Om man får diodfel i generatorn så laddar den ur batteriet mycket snabbt.
av Musse66
Ok, går det att testa dioderna själv på något vis? Först trodde jag att det bara var batteriet som gett upp. Men som sagt när B+ är ansluten till generatorn gnistrar det ordentligt när jag lägger minusksbeln för startkablarna på jord i bilen. Försöker jag använda mig av en sån batteriboost lyser ett rött utropstecken på boosten och den kopplar ifrån, när generatorn är ansluten till B+. Kopplar jag däremot bort B+ från generatorn händer inte det och då verkar resten av bilen få ström som den ska. Dsv instrumentpanelens lampor lyser som dom ska före start av motorn, x-låsen och fläkten funkar osv. Så det känns som om det är något knas med själva generatorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja man kan ju mäta upp dioderna. De används för att omvandla växelström i generatorn till likström genom att bara släppa igenom ström i en riktning. Beroende på hur händig man är med lödkolven kan man säkert byta den diod som är trasig, men normalt byter man nog hela likriktarbryggan på generatorn.

Eller köpen en begagnad, dessvärre är det bara 120 A ofta pp S40/V50 så generatorn lever ett ganska hårt liv.
av Musse66
Ok, men du tror som jag att det är något fel med generatorn? Jag är inte ute och cyklar, och det är något annat fel? Men varför klickar det bara i startmotorn utan att den börjar snurra? Trotts att jag lägger ström på +kabel och jord på minusksbeln vid batteriet från ett frisk batteri? Gör jag någon tankevurpa då när generator är bortkopplad så kretsen inte blir sluten?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag tror som dig. Kretsen behöver inte slutas genom generatorn, men om batteriet är riktigt urladdat eller skadat av att ha laddats ut helt kanske det inte räcker med startkablar.
av Musse66
Men om inte kretsen behöver vara sluten genom generatorn för att få startmotorn att snurra. Då känns det som om det är något mer fel än "bara" generatorn. Eftersom startmotorn endast klickar, som om det vore dåligt med ström i batteriet. Trotts att jag kopplat bort det batteri som satt i bilen när allt dog och sen kopplat in ett friskt batteri. Jag har i och för sig inte kollat kabeln ner till startmotorn från batteriet. Om den är skadad/trasig kommer ju ingen ström fram till startmotorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
Ja det låter konstigt, men det kan ju vara två fel eller att kabeln till startmotorn blev skadad
av Musse66
Jag mätte och skruvade en del igår. Mitt mätinstrument visar 1.5 Kohm när man sätter ihop instrumentets kablar och det är full kontakt. När jag mätte vara alla kablar vid generator och batteri bortskruvade. Även de 2 B+ kablarna vid batteriet till startmotor respektive generator vara delade från varandra så de inte hade kontakt med varandra.
B+ kabel vid generatorn till B+ kabel vid batteriet 1,5 Kohm. Verkar vara som det ska.
B+ kabel vid generatorn till jord 40 Kohm. Det borde vara 0 ohm här, tycker jag.
B+ skruv på generator till jord 1,5 Kohm. Det borde vara 0 ohm här.
B+ kabel vid batteri till startmotor 1,5 Kohm. Verkar vara som det ska.
B+ kabel startmotor till jord 0 ohm. Verkar vara som det ska.

När jag skruvat ur generatorn ur bilen och mätte mellan B+ skruven och generatorhuset fick jag precis som i bilen 1,5 Kohm. Så det är något knas här. En ny generator får det bli.

Men har B+ kabeln från generatorn kontakt med någon förbrukare, eller har den blivit skadad och ligger mot jord? Eller varför får jag 40 Kohm när jag mäter mellan den kabeln och jord?
av frippe64
Musse66 skrev: mån 01 nov 2021, 11:17 Jag mätte och skruvade en del igår. Mitt mätinstrument visar 1.5 Kohm när man sätter ihop instrumentets kablar och det är full kontakt. När jag mätte vara alla kablar vid generator och batteri bortskruvade. Även de 2 B+ kablarna vid batteriet till startmotor respektive generator vara delade från varandra så de inte hade kontakt med varandra.
B+ kabel vid generatorn till B+ kabel vid batteriet 1,5 Kohm. Verkar vara som det ska.
B+ kabel vid generatorn till jord 40 Kohm. Det borde vara 0 ohm här, tycker jag.
B+ skruv på generator till jord 1,5 Kohm. Det borde vara 0 ohm här.
B+ kabel vid batteri till startmotor 1,5 Kohm. Verkar vara som det ska.
B+ kabel startmotor till jord 0 ohm. Verkar vara som det ska.

När jag skruvat ur generatorn ur bilen och mätte mellan B+ skruven och generatorhuset fick jag precis som i bilen 1,5 Kohm. Så det är något knas här. En ny generator får det bli.

Men har B+ kabeln från generatorn kontakt med någon förbrukare, eller har den blivit skadad och ligger mot jord? Eller varför får jag 40 Kohm när jag mäter mellan den kabeln och jord?
Om multimetern visar 1500 Ω fel så börjar du med att köpa ny...
Sen är det mycket tveksamt att du ska ha kortslutning mellan B+ och jord.

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]