NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har funderat ganska länge på en C30 nu. Jag fick låna hem en över helgen för ett tag sen och blev helt kär i bilen. Mitt problem är att jag aldrig har ägt en bil tidigare, mycket för att jag vare sig haft råd eller behov. Nu har jag en stadig inkomst på 28k i månaden och i princip inga utgifter utöver hyra och mat. Jag har inga lån, vare sig studielån, boendelån eller ens så mycket som ett boklån från biblioteket.

Jag har inget egentligt behov av en bil, jag kan lika gärna ta tåget. Jag reser väldigt ofta mellan Stockholm och Västerås och en del till västkusten. Men jag är inte säker på om det är nog för att rättfärdiga köpet av en bil. Det som lockar mer än något annat är glädjen av att ha och köra bilen. Jag är en ung kille och det är sånt som vi tydligen gillar. Jag gillar att köra bil och jag tycker att C30:n är ungefär hur fräck som helst, men i övrigt är jag inte särskilt bilintresserad. Jag hade tänkt mig att köpa en 1.8F om det nu blir av, med fokus på inre komfort. Jag är inte intresserad av något kjolpaket eller lågprofildäck, det förstör bara bilens vackra exteriör i min mening.

Vad bör jag tänka på innan jag köper bilen, om jag nu får för mig att göra det? Att betala så mycket som möjligt kontant har jag förstått är en bra idé så därför sparar jag undan så mycket som möjligt varje månad. Är C30:n någon vidare bra bil att äga? Jag har förstått att 3-dörrarsbilar är svåra att sälja i andra hand, när den dagen väl kommer. Hur är det med barnsjukdomar, har C30:n några specifika "gotchas" som man bör ha i åtanke och kanske till och med vänta med köp tills de är fixade?

Och den kanske viktigaste frågan, hur i helvete kommer man på vilken färg man tycker är snyggast? ;o)
av dali
Det vuxna svaret är att om du inte behöver en bil så avstå ... nybilsköp är bland det minst ekonomiska man kan göra, att äga en bil är defintivit inte gratis. Mellan tummen och armbågen så kostar en ny (relativt billig) bil ca 40.000 att äga bara första året. Ju mindre bil och mindre motor, desto billigare blir det. Köper man en lite dyrare bil så kan det lätt kosta dig 100.000 första året.

Å andra sidan, har du ingen familj så varför inte? Det är dina pengar, vad du gör med dem är upp till dig. Jag skulle rekommendera att du köper en begagnad bil, en ett år gammal bil är (i normalfallet) i nyskick, du har fortfarande nybilsgaranti (ett år till) och värdefallet är inte lika brant längre. En av fördelarna med att köpa Volvo är att utbudet är stort, med lite tur så kan man hitta precis det man söker på begagnatmarknaden. Glöm dock inte att kolla upp tidigare ägare, bilar som är ett år gamla och har gått 3-5.000 mil har ofta varit hyrbilar.

En ny modell är alltid utsatt för barnsjukdomar, men C30 delar så mycket komponenter med S40N/V50 att de flesta bör vara lösta vid det här laget.
av bilgalen
Jag håller med föregående talare, köp dig en bättre begagnad bil istället. Antingen så inväntar du C30:n till den börjar dyka upp begegnat eller så köper du en S40/V50 istället. Nu framkom det ju inte riktigt hur gammal du är så en V50 kanske är helt fel :lol:

När det gäller färg så är väl det bästa att kolla in så mycket bilar som möjligt. Både av olika märken och ställen. Kolla i bilhallar, på stan och ja var än du är. Tillslut så känner du nog vilken färg du tycker är snyggast.
av fopixel
dali skrev:Det vuxna svaret är att om du inte behöver en bil så avstå ... nybilsköp är bland det minst ekonomiska man kan göra, att äga en bil är defintivit inte gratis.
Det är absolut inte särskilt ekonomiskt, det är jag väl medveten om. Men det är som du säger, jag har ingen familj och mina utgifter är därför väldigt låga (snittar väl runt 7k per månad (inklusive mat), vilket lämnar ungefär 13k i månaden över till leksaker).
dali skrev:En ny modell är alltid utsatt för barnsjukdomar, men C30 delar så mycket komponenter med S40N/V50 att de flesta bör vara lösta vid det här laget.
Tack, väldigt värdefullt att veta! =)
Jag är ju som sagt inte så fruktansvärt bilintresserad, annat än att jag tycker att det är trevligt att köra bil så sådan info ger mig väldigt mycket!

Vad gäller pengar så är jag inte fruktansvärt intresserad av dem heller. Jag tjänar inte jättelite med tanke på min ålder och har bara mig själv att bry mig om, så att slänga ut lite mer pengar på en lite större leksak är inte något jag ryggar för.

En begagnad bil vore väl kanske inte så dumt, om man hittar någon som inte gått så långt och är i gott skick. Men det är egentligen mest bara C30:n som lockar, ingen annan bil ger mig något direkt ha-begär och C30:n har ju än så länge ingen direkt mättad begagnatmarknad. Jag inser att det verkar lite konstigt att bry sig så pass om en bil, men där vissa lägger ner massvis med pengar på hemmabio-utrustning eller resor eller what have you lägger jag hellre ner pengar i en C30.
av caradioa
Eftersom detta är ett forum för C30 entusiaster så kommer väl mitt inlägg att verka irrelevant eller opassande, men jag avråder dig bestämt att köpa denna fula plastiga skapelse med mycket prägel av Ford. Stolarna är hårda och bilens utrymme är rena rama skämtet. Köp dig en hyfsat sen beggad S60 istället.
av fopixel
caradioa skrev:Eftersom detta är ett forum för C30 entusiaster så kommer väl mitt inlägg att verka irrelevant eller opassande, men jag avråder dig bestämt att köpa denna fula plastiga skapelse med mycket prägel av Ford. Stolarna är hårda och bilens utrymme är rena rama skämtet. Köp dig en hyfsat sen beggad S60 istället.
Vad menar du med "mycket prägel av Ford"? Du får det att låta som en dålig sak, varför i så fall? Åter igen, jag kan i princip ingenting om bilar, därav dessa "dumma" frågor =)

Stolarna var väldigt komfortabla när jag provade bilen, faktum är att jag tyckte att de var riktigt sköna. Att utrymmet är knapert är ingen hemlighet, men om jag ville ha gott om utrymme skulle jag nog inte ens snegla åt C30:n. Att bilen över huvud taget har fyra säten ser jag som bonus, inget krav. Så att den är liten och inte ödslar en massa utrymme på plats som jag bara behöver om jag och fjorton andra ska semestra i alperna, med allt vad det innebär, är bara till fördel.
av caradioa
fopixel skrev:
caradioa skrev:Eftersom detta är ett forum för C30 entusiaster så kommer väl mitt inlägg att verka irrelevant eller opassande, men jag avråder dig bestämt att köpa denna fula plastiga skapelse med mycket prägel av Ford. Stolarna är hårda och bilens utrymme är rena rama skämtet. Köp dig en hyfsat sen beggad S60 istället.
Vad menar du med "mycket prägel av Ford"? Du får det att låta som en dålig sak, varför i så fall? Åter igen, jag kan i princip ingenting om bilar, därav dessa "dumma" frågor =)

Stolarna var väldigt komfortabla när jag provade bilen, faktum är att jag tyckte att de var riktigt sköna. Att utrymmet är knapert är ingen hemlighet, men om jag ville ha gott om utrymme skulle jag nog inte ens snegla åt C30:n. Att bilen över huvud taget har fyra säten ser jag som bonus, inget krav. Så att den är liten och inte ödslar en massa utrymme på plats som jag bara behöver om jag och fjorton andra ska semestra i alperna, med allt vad det innebär, är bara till fördel.

Jag har bara personliga åsikter och kanske inte ska betraktas till 100% korrekt fakta, men den nya S40 och framöver var Fords eget påhitt till stor del då den delar plattform med deras Focus modell. Framför allt tycker jag att interiören ser ut som en tråkig Ford.
av Christian_m
caradioa skrev:Jag har bara personliga åsikter och kanske inte ska betraktas till 100% korrekt fakta, men den nya S40 och framöver var Fords eget påhitt till stor del då den delar plattform med deras Focus modell. Framför allt tycker jag att interiören ser ut som en tråkig Ford.
Fler personliga åsikter kommer här:

S60 är utan tvekan en mer solid bil än C30/S40/V50, men också betydligt tråkigare att köra. Vilken som är snyggast är naturligtvis upp till var och en att avgöra men nog är de nya modellerna strået vassare än S60/V70/S80 av gammal modell.

Hade själv en S60 tidigare och trivdes väldigt bra med den, men skillnaden när det kommer till körglädje är så pass stor att jag mer än gärna bytte till lite sämre stolar och högre ljudnivå i utbyte mot snyggare design (subjektivt), nyare konstruktion o.s.v. Det händer ibland att jag blir sugen på att byta tillbaks men det suget brukar försvinna efter en kort provtur.

Är man inte överdrivet bilintresserad är det sannolikt klart vettigare att köpa en C30 än en S60 då ägandekostnaderna lär vara betydligt lägre, och för en ung kille (tolkar jag det som) troligen också betydligt roligare att ha en bil som utstrålar lite attityd, vilket S60n slutade göra för flera år sedan. Än en gång personliga och subjektiva åsikter naturligtvis.

Ekonomiskt sett är det ju uppenbart att det inte är några problem, jag ligger också i de trakterna lönemässigt men har både studielån och lån på bostaden och klarar mig bra trots bil och de kostnader det medför.

Eftersom du egentligen bara verkar vara kräsen när det gäller färgen är det troligen bäst att du antingen håller utkik efter lätt begagnade bilar, alternativt håller koll i dagstidningar efter annonser när Volvohandlarna säljer ut sina lagerbilar.

Angående Forddelarna så har jag inte märkt någon nackdel med det än så länge, och har man problem med Forddelarna generellt så kan det ju bli jobbigt att byta till nyare Volvos framöver, och en Audi kan man ju inte heller köpa för de delar ju komponenter med Skoda, BMW delar dieselspisar med Peugeot och franska bilar håller ju inte det vet ju alla. O.s.v. o.s.v.... Komponentdelning är inte alltid kul men i fallet med Volvo/Ford har det åtminstone körmässigt inneburit ett lyft, och så länge man inte delar rostskydd med Ford så är iaf jag nöjd ;)
av psyman
jag har köpt ALLA mina bilar på impuls-köp... så även denna gång!

blev en svart c30 t5! har dock intye fått den än pga en felleverans! =(

klart du ska köpa c30:n!!!

Det värsta som kan hända är att du tröttnar å förlorar lite pengar när du säljer den. men har du pyntat in en del kontant så kommer juh inte smällen å kännas... så känner jag iaf!

/Mattias
Användarvisningsbild
av Gottschalk
Har avverkat ungefär 300 mil med min c30 och är hur nöjd som helst !
Riktigt rolig med bra väghållning, tyst, smidig, snygg som attan, 3-4 vuxna sitter riktigt bekvämt, snål, pigg, bekväma och lagom hårda stolar.

Kolla även på dieselalternativen ! Brytpunkten för när det lönar sig går ganska lågt och dom(iaf 2,0d o D5) är bra mycket roligare än 1,8f. Bättre andrahandsvärde brukar det också vara.
På 2,0D så behöver du inte betala skatt på 1,5 år.

Enda nackdelarna jag kan komma på är att det är ganska bökigt att ta sig i o ur baksätet och sen så är skuffen full på 2 röda....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]