NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tja! som rubriken ljuder.

Vi ska ta detta från första början.
Förra veckan så var jag ute å körde och skulle gasa upp i hastighet (lugnt) plötsligt börjar det skaka i bilen och den tappar ork. kör hem läser ut felkoder, misständning cyl4 okej. Har en tändspole hemma så byter den för att prova och det gjorde det, bilen går normalt på tomgång. Dagen efter åker jag ut och gasar på lite grann då börjar motorn att tveka/rycka runt 2500rpm, suck tänker jag, läser ut felkoder igen, ECM 3420 knackgivare bakre för låg signal (denna felkod har jag haft i ca 2 månaders tid) inga andra felkoder än den. Byter tändstift för det var ändå dags å blir till viss del bättre motorn går mjukare på tomgång och ryckandet försvinner, tills nu i början av veckan. Ryckandet är tillbaka men dock enbart när motorn är kall, så gjorde rent lmm igår men blev ingen skillnad, ingen ny felkod heller. Har kört med Vida och kollat bränsletryck börvärde och nuvarande värde men ingen markant differens där så soppa verkar den få.
Det jag ska göra nu frampå är att byta knackgivaren samt hissa upp å kolla laddluftröret samt slangar efter läckage.

Någon som har något bra tips på vad jag mer ska kolla/prova? :-)
Användarvisningsbild
av HCP
Kika fueltrims också, samt vakumläcka.
Kall o trotsig tycker jag låter lite som bränsle, och den infon får den ju från tabellerna i ECU <-> motortempgivare, så kanske kan va nåt att kolla tempgivaren på motorn om den skalar rätt.
Min va 30-40c över när jag hade problem med fueltrims, till slut kompenserade den 25% och satte motorlampa.

Så fueltrim både long o short + motortemp på kall maskin hade jag testat mest för att utesluta :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vakumläcka är en idé, lys och kläm på alla slangar :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
HCP skrev:Kika fueltrims också, samt vakumläcka.
Kall o trotsig tycker jag låter lite som bränsle, och den infon får den ju från tabellerna i ECU <-> motortempgivare, så kanske kan va nåt att kolla tempgivaren på motorn om den skalar rätt.
Min va 30-40c över när jag hade problem med fueltrims, till slut kompenserade den 25% och satte motorlampa.

Så fueltrim både long o short + motortemp på kall maskin hade jag testat mest för att utesluta :)
Yes å det är i fliken bilkommunikation i VIDA? samt lambareglering snabb och långsam som är fueltrims? :-)

Micce1980 skrev:Vakumläcka är en idé, lys och kläm på alla slangar :)
har kollat allt som jag kommer åt uppifrån nu, ska ta å hissa bilen å kolla under, vet att laddluftröret under är rostangripet.

Fixade iaf knackgivaren idag å tror att den kan ha varit boven i dramat ändå då den satt löst :x så den har väl legat å skakat mot blocket och då uppfattat som att motorn spikar.
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]