NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Behöver hjälp med att få igång motorn efter motorbyte.

Det är e 1.8 v50 2005

Motorn är från en som inte har kamaxelsensorn, men jag har monterat en och det är nog något annat som är fel, får bensin men inget från spridarna.

Felkoder är

2110 - Gasspjäll fjäder
- Permanent
0607 - Styrdonsfel
- Permanent
2123 - Gaspedallägesgivare
- Permanent
D900 - Styrenhetskonfigureringsfel
- Permanent
0223 - Gasspjällenhet, potentiometer 2, felaktig signal
- Permanent
2100 - Spjällmotor; kortslutning
- Permanent
2135 - Gaspedalläge
- Permanent
0122 - Gasspjällenhet, potentiometer 1, felaktig signal
- Permanent
C168 - Kommunikation Motor - ABS
- Permanent
Användarvisningsbild
av HCP
Rycka motorer sådär mellan bilar brukar ge en hel del spöken - när de är olika, när jag gjort det har jag tagit med boxarna från gamla bilen till den nya.
Stor risk att mjukvaran skiljer sig o då blir det såhär.

Medan vissa kan man byta o korsa hur som helst utan att de ens reagerar.
Börja med att kolla alla boxarna så alla kablar är ordentligt på plats och inte skadade. Förmodligen inget fel på någon box utan endera något som inte är pluggat, kabel som sitter dåligt, skadad kabel eller helt enkelt att mjukvarorna skiljer för mycket.

Standardlösningen med att se till att batteriet är i gott skick och fulladdat antar jag du redan gjort, men nämner det ändå. För batteriet kan ge flygande spöken det med.

Om bilen inte hade dessa innan du bytte motor så kan du vara 100% säker att det har med motorbytet att göra.

Har du tillgång till VIDA kan du steg för steg göra lite mer tester genom att aktivera olika enheter och se vad och hur saker reagerar.
av Alexxelax
HCP skrev:Rycka motorer sådär mellan bilar brukar ge en hel del spöken - när de är olika, när jag gjort det har jag tagit med boxarna från gamla bilen till den nya.
Stor risk att mjukvaran skiljer sig o då blir det såhär.

Medan vissa kan man byta o korsa hur som helst utan att de ens reagerar.
Börja med att kolla alla boxarna så alla kablar är ordentligt på plats och inte skadade. Förmodligen inget fel på någon box utan endera något som inte är pluggat, kabel som sitter dåligt, skadad kabel eller helt enkelt att mjukvarorna skiljer för mycket.

Standardlösningen med att se till att batteriet är i gott skick och fulladdat antar jag du redan gjort, men nämner det ändå. För batteriet kan ge flygande spöken det med.

Om bilen inte hade dessa innan du bytte motor så kan du vara 100% säker att det har med motorbytet att göra.

Har du tillgång till VIDA kan du steg för steg göra lite mer tester genom att aktivera olika enheter och se vad och hur saker reagerar.
Tack för svar.

Jag gjorde ett dumt misstag och inbillade mig att det kanske var ECU som blivit fuktskadad så jag gav mig in på att öppna denna med katastrofal resultat, råkade skada en komponent, bifogar bild om någon vet vad det är för komponent. Anledningen till min misstanke om fuktskada från början var att bilen var fuktig och har möglat inuti under vintern och då ECU förvarades i bilen

Jag hade två av dessa koder innan motorbytet, 2110 och 0607. Motorn var skrot pga brusten vevstake.

Batteri har jag kört med både via en annan bil som var på med startkablar och eget batteri.

Gick igenom CAN från BCM till säkringscentralen i motorrum till ECU, ingen avbrott.

Jag tänker lite logiskt, en motor är en aluminium klump som inte har något elektrisk minne, alltså teoretisk borde det gå att stoppa in en motor utan att ECU fattar vad som hänt, OM inte motorinställningarna är olika i vev och kamaxel. Den nya motorn saknade kamaxelsensor så jag fick borra dit ett hål för att montera sensor, men jag undrar vad läser en sådan motor kamaxelpositionen ifrån? I övrigt är det samma s11 motor.

Bilen har stått utan batteri och med ECU urkopplad i månader, kan detta ha gjort att bilen tappat synk? Kablagen är rätt monterade med och alla relaterade säkringar till bränslet är i sin ordning, däremot finns det ingen PDM inkopplad, trots att jag inte ser kopplingen så kan detta ha en del i problemet att startspärren går i?

Gällande ECU, är den körd eller kan den räddas genom att byta komponenten genom att ta från en annan bil eller är det där kodningen ligger?

Har inte VIDA just nu, men får köpa en igen om jag inte kommer vidare med styrdonet
Användarvisningsbild
av HCP
Du blömde bifoga bild, men om du skadade den var nog inte det orsaken heller från början.
men de flesta komponenter går att ersätta, folk som har mikroskop typ äldre sortens tv-reparatörer gör det för en påse bullar :)
av Alexxelax
Juste, här kommer bilden

Komponenten som ligger uppe tredje från höger. Skadade stift. Men det är sant, felet fanns innan detta. Jag fick inte ström till spridarna så jag tänker om det kan vara kamaxelsensorn? Kan även tillägga att motorn saknar för tillfället oljetryck sensor . kontakt, om det skulle få bilen att inte starta

https://postimg.cc/gallery/7ybTNNv
Användarvisningsbild
av HCP
Finns det något kvar att löda i på benen till kretsen går det nog fixa rätt enkelt.
En bana nere till vänster behöver nog byglas med en liten kabelstump också, ser av ut.

Detdär fixar någon med lödkunskap och förstoringsglas :) (om inte pinsen är helt av inne i kretsen, måste va nåt kvar att löda på)
Användarvisningsbild
av 3r1k
Hänger inte riktigt med vilken ECU/ECM box du har i bilen för tillfället. Men det är viktigt att du använder den ECM/ECU enheten som satt i bilen från början eftersom den är den är en del av startspärren och är synkroniserad men CEM + BCM. Om någon av dessa inte är synkroniserade med varandra kommer bilen ej att starta.

Spekulerar bara lite, men om den nya motorn saknar kamaxelgivare är troligen programvaran mellan de olika bilarnas ECM moduler olika. Är du helt säker på att någon annan "hårdvara" i motorn inte skiljer sig åt?
av Alexxelax
Allt är samma som var innan förutom ny motor. Hårdvara så kontrollerade jag kamaxeln lite visuellt och jag såg då som den ska bara att ventilkåpan saknade hål för sensor. Utöver det så när jag kolla i VIDA så ser jag att det inte skiljer något i övrigt förutom artikelnummer på kamaxlarna men som sagt så hade kamaxeln den där utskjutande delen som sensorn känner av. Men om det nu är det som är problemet borde jag väl få felkod på just det? Hoppas verkligen inte jag behöver byta kamaxel, om inte någon har ett tips på hur man gör det utan att ta isär kedjekåpan.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]