NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pibben
Jag funderar på en beg. V50. Jag vill ju inte ha en som gått för långt och jag har (utan att basera det på nåt speciellt) satt en gräns vid 10kmil. Är det vettigt? Finns det nån annan gräns som är vettigare? Hur mycket mer ska man räkna med att en 12k-milare kostare i service per år jämfört med t.ex. en 5k-milare?
av dali
Det är skillnad på mil & mil. En bil som rullar 4.000 pendlingsmil per år i lugnt landsvägstempo slits mindre än en bil som körs 1.000 mil kortkörningar per år i hetsig start-stopp-trafik (typ större städer).

Hur mycket du kör själv påverkar också, om du kör 1.000 mil per år är det kanske vettigare att köpa en bil som gått 5.000 än en som gått 10.000, men om du kör 4.000 mil per år så är det ju bara ett (drygt) års skillnad mellan en bil som gått 5.000 och en som gått 10.000 ... kanske lika bra att köpa den som gått 10.000 med tanke på prisskillnaden.

Även om det är lite för tidigt att säga med säkerhet om just V50 så brukar Volvobilar rulla långt utan några större maskinella problem.

När det gäller S40N/V50 så är ett hett tips att undvika 04:orna, det fanns en hel del barnsjukdomar på 04:orna, en 05:a eller senare ger dig förmodligen mindre problem.
av Pibben
Tack för dina synpunkter!
dali skrev:Det är skillnad på mil & mil. En bil som rullar 4.000 pendlingsmil per år i lugnt landsvägstempo slits mindre än en bil som körs 1.000 mil kortkörningar per år i hetsig start-stopp-trafik (typ större städer).
Eftersom V50:n bara funnits sedan '04 måste väl nästan de flesta långmilare rullat längre sträckor åt gången?
dali skrev:Hur mycket du kör själv påverkar också, om du kör 1.000 mil per år är det kanske vettigare att köpa en bil som gått 5.000 än en som gått 10.000, men om du kör 4.000 mil per år så är det ju bara ett (drygt) års skillnad mellan en bil som gått 5.000 och en som gått 10.000 ... kanske lika bra att köpa den som gått 10.000 med tanke på prisskillnaden.
Det är sant. Vad är egentligen vettig prisskillnad, i tkr/kmil, för t.ex. en 05:a?
dali skrev:När det gäller S40N/V50 så är ett hett tips att undvika 04:orna, det fanns en hel del barnsjukdomar på 04:orna, en 05:a eller senare ger dig förmodligen mindre problem.
Har inte de åtgärdats vid det här laget? Eller är det rena konstruktionsfel som inte går att fixa i efterhand?
av dali
Pibben skrev:Eftersom V50:n bara funnits sedan '04 måste väl nästan de flesta långmilare rullat längre sträckor åt gången?
Jo, det stämmer. Första bilarna tillverkades våren 2003 (vecka 16), de är alltså fyra år gamla. Om du t ex skulle välja mellan en 04:a som gått 5.000 mil och en 05:a som gått 10.000 mil så kan 05:an vara ett bättre köp, beroende på att den har gått många mil på kort tid (sannolikt skonsamma mil) och har dessutom färre barnsjukdomar.
Pibben skrev:Vad är egentligen vettig prisskillnad, i tkr/kmil, för t.ex. en 05:a?
Hmm, det är så mycket som spelar in i priset, bl a var i landet du hittar bilen ... ju längre söderut desto billigare bil, ju större stad desto billigare. Jag törs inte gissa, jämför bilar av samma årsmodell, i samma region på Blocket så får du nog en hyfsad indikation.
Pibben skrev:(Om barnsjukdomar): Har inte de åtgärdats vid det här laget? Eller är det rena konstruktionsfel som inte går att fixa i efterhand?
Sannolikt har de åtgärdats, men om de inte har det så är nybilsgarantin slut och du måste (med stor sannolikhet) stå för hela kostnaden själv, för felsökning och ev åtgärder. Såvitt jag vet finns inga allvarliga problem, det handlar mestadels om irriterande småfel.

Ett exempel är placeringen av bränslepumpen, om jag kommer ihåg rätt så satt den oskyddad på 04:orna och kunde skadas av grus, salt mm medan på 05:orna har den flyttats så att den inte riskerar att skadas. Det finns säkert fler exempel, men jag vet inte vad Volvo har gjort för förändringar i produktionen mellan modellåren, jag vet bara att 04:orna hade många tidiga problem som bör ha åtgärdats när 05:orna började tillverkas.

Även om du köper en 05:a så kan du råka ut för barnsjukdomar, det går inte att gardera sig till 100%. Men risken är i alla fall mindre.

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]