NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larssa
Hej
Efter ha gjort så noggranna efterforskningar som jag kunnat möjligtvis göra så frågar jag efter en person som vet vad lösningen är.
Jag köpte en v50 2,0 d4 från en bilfirma som inte fått igång motorn efter diverse försök.
I hopp om att gamla motorn hade rasat så byttes motor i bilen till annan av bilfirma eller deras verkstad.
Men fortfarande startspärr gör nytt startförsök.
Jag har provat den som jag tror är original ecm, jag har försökt med ecm som skulle följt med utbytes motorn.
Jag tror att original ecm har tappat kodningen med cem vid tex vid startförsök av tomt batteri eller för mycket ström vid hjälp start.
Vad vet ni alla därute, börjar bli desperat då jag ska börja jobba på måndag och är utan bil om inte detta löser sig.
Tacksam för hjälp
Nu blev det lite rörigt, vilken ECM enhet är det som är installerad i bilen? Det är av yttersta vikt att rätt enhet är installerad annars kommer bilen aldrig starta! För att förklara det ytterligare är ECM (motorstyrenheten) synkroniserad med CEM (central electronic module/ typ bilens huvuddator) samt BCM (abs-enheten). Om någon av dessa byts ut kommer bilen ej att starta, anledningen är naturligtvis för att öka stöldskyddet.

Det är fullt möjligt att den första ECMen som satt i bilen har fått en korrupt minne och således tappat synkroniseringen? Vet att det kan hända och har hjälpt en bekant att fixa det för en tid sedan. Om detta är felet har troligen motorn bytts helt i onödan, vet till och med bilar som har blivit skrotade pga. detta.... :crying:

Denna trevliga herre beskriver det mer ingående (samt hur man kan fixa det): https://www.youtube.com/watch?v=TjAqM1KF3LE

MEN, innan du börjar med detta har du läst ut felkoderna i bilen? I detta fall är det nästan ett krav att det är VIDA eller någon annan enhet som kan läsa ut hela bilen. Alltså inte en ELM327 eller dylikt.
Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har börjat med bilen igen i nya garaget.
Det Youtube filmen som du skickade är precis vad som behövs göras.
Har du någon aning om vem som kan göra något sådant i Sverige?
Mvh
Hoff

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]