NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobang
Har fått problem med min V50,plötsligt när jag körde så tappade motorn orken isamband med det stod det
motorservice erfordras på displayen.
Var inne på verkstad och kollade felkoder och dom fick fram p0234, ngt med turbotrycket sa dom.
Verkstaden kollade slangar och ledningar men kunde inte se något.
Ska snart lämna in bilen på nytt.
Ibland går bilen någorlunda utan att meddelandet kommer upp.
Men för det mesta börjar motorn tappa orken efter ca 1,5 km körning.
Är det ngn som stött på det ?
av kvillebäck
Felet uppstår inte innan den varvat 1700-1800 rpm med växel i gissar jag?
Om så är fallet så GISSAR jag på laddtrycksgivare.
Hade vi vetat vilken motor vi talar om så hade du fått ett mycket bättre svar.
Kanske du har en femcylindrig diesel med sensorn på laddluftkylaren?

Att du får för högt tryck brukar INTE som verkstaden trodde, bero på spruckna slangar. För högt tryck är mindre vanligt men kan förekomma. Troligare då att sensorn är trasig.

Tror inte det är något dyrt.
av Malmstroem
Det är väl den fyrcylindriga PSA-motorn.

Då skulle det väl också kunna vara styrningen till den variabla turbon? Eller EGR ventilen? Eller någon av slangarna som styr dessa.

Men laddtrycksgivaren är fortfarande ett hett tips. Du får felsöka. :-) Eller så får vi se om någon annan kan ge bättre tips. :-)
av kvillebäck
Wastegaten utesluter jag helt då den inte finns på berörda modellen. Det som styr VNT i turbon ser ut som en wastegate men har inga likheter i övrigt.
EGR-ventilen har egna felkoder.
Att VNT-styrningen skule kunna ge denna felkod tänkte jag inte på. Vill du kontrollera VNT så kolla att axeln i turbons centrumdel inte sitter fast.
Är inte så bekant med komponentplacering på 2.0 dieselmotor men på 1.6 sitter laddtrycksgivare på bilens högra sida i färdriktningen.
Den sitter med en skruv rakt in i plaströret från spjällhuset och innan uttaget för röret till EGR.

Så här ser den ut. Tag ut och rengör. Brukar vara kladdig.

https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... map-sensor

lycka till!
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]