NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Grannen ska bli volvoägare.
Hon ska köpa en V50 2.0d.
Är det en bra bil? Den har gått 33000. Vet inte årsmodell.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Ok. Vad är det som behöver mekas med? (Allt?)

av Lövet
Den har framförallt ett känsligt partikelfiltersystem som är relativt dyrt att hålla i bra skick. Filtret ska BYTAS (rengöring och annat fusk funkar inte) var 12000e mil och Eolys ska tillsättas var 6000 mil. Det fuskas tyvärr mycket med det eftersom det är dyrt och bilarna är förhållandevis billiga numera.

En 1.8F eller 2.4 är mycket billigare att hålla liv i
Användarvisningsbild
av GLIZ
Lövet skrev:Den har framförallt ett känsligt partikelfiltersystem som är relativt dyrt att hålla i bra skick. Filtret ska BYTAS (rengöring och annat fusk funkar inte) var 12000e mil och Eolys ska tillsättas var 6000 mil. Det fuskas tyvärr mycket med det eftersom det är dyrt och bilarna är förhållandevis billiga numera.

En 1.8F eller 2.4 är mycket billigare att hålla liv i
Ok. Verkar som att hon nästan är helt säker på att hon vill köpa den. Det kan ju vara argument när man prutar att fråga när sakerna är bytta/servade.

av kvillebäck
33000 mil är mycket på de bilarna. Som tidigare inlägg klargjort så behöver man sköta dessa bilar själv för att det skall bli ekonomiskt försvarbart.
Jag skulle inte köpa en v50 2,0D för att använda som bruksbil om den gått 33000.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Vad kostar ett byte av filter och Eolys?

av klacken
Går ju också programmera bort filter och egr så slipper man dom utgifterna framöver
Användarvisningsbild
av GLIZ
klacken skrev:Går ju också programmera bort filter och egr så slipper man dom utgifterna framöver
Hur menar du då ?

av klacken
Man rensar filtret och sätter en packning utan hål på egr, sen programmeras dom bort i bilens dator så den inte vet att dom finns.
Inga felkoder och inget nytt partickelfilter mera plus att bilen blir piggare.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]