NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magster
Fick upp felmeddelande "Elsystem service snarast" på min V50 2,0D 2008.
Mätte på batteriet på tomgång och konstaterade att generatorn inte laddade.
Köpte en ny på skruvat.se och bytte. Startade bilen och - samma fel :(
Nån som har nåt tips på om det kan vara nåt annat? Chansen finns ju att den nya generatorn är dålig men det borde ändå va en ganska liten chans.

//Magnus
av kvillebäck
Ett bra tips är att kolla på instrumentpanelen om det lyser ett rött batteri när motorn är igång. Det brukar vara ett bra tecken på att generatorn inte tillför ström som önskat.
av Magster
Nu har jag laddat batteriet och kört en sväng. Nu laddar den 14,65V på tomgång och allt verkar funka, men felmeddelande om "Elsystem service snarast" dyker upp ändå.
Nån idé någon?
av kvillebäck
Har du lagat ett trasigt batteri med laddaren? Om du har generator i bilen så laddar den batteriet.

Kontrollera batteriet.

Sämsta sättet. Stäng av motor. Sätt på allt du kan. ljus, fläkt mm mät på batteriet. det bör hålla några minuter utan att falla nämnvärt.

bra sätt: Stäng av bil. ställ in din mätare på "Peak" och koppla den på batteriet. Starta bilen och läs av mätaren. Dippa batteriet under 10volt skall det bytas. INTE laddas.

Om allt är bra så bör du undersöka om något ligger på och drar MYCKET ström. Är allt kopplat rätt? Känn om någon kabel är varm.
av Magster
Nejdå, inte lagat nåt batteri :)
Var kanske lite otydlig, såhär exakt var det:

Jag fick upp felmaddelande "Elsystem service snarast". Jag mätte på batteriet på tomgång och hade 11-12V (ingen laddning).
Köpte ny generator och bytte - då kom samma meddelande upp igen. Vid närmare koll så är det så att bilen laddar nu (14,65V) men fortfarande kommer samma meddelande upp.
Allt funkar och kör jag en sväng är det heller inga problem att starta bilen igen.
Verkar skitkonstigt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan kanske vara så att du behöver läsa ut felkoder alternativt radera dom
av dieselputte
Kolla att din generator har 3 st stift i kontakten till regulatorn (händer att en del får fel regulator) , har den bara 2 stift kan du aldrig få bort "elsystem service" larmet, tredje stiftet används för övervakning. Du kan iofs troligen flytta över den gamla regulatorn i så fall.
av Magster
Ska kolla det med stiften imorrn, men jag är ganska säker på att det var 3 stift på den nya generatorn också.

Kan det vara så att man måste radera felkoderna?
av dieselputte
Magster skrev:Kan det vara så att man måste radera felkoderna?
Ingen aning, har själv fått byta generator en gång i tiden , då uppgraderades den från 120 A till 150 A via försäkring.
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]