NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 som stått still i flera år, tre år nästan. Fick den "slängd" på mig av en kompis när värmeväxlaren till oljekylet fick en spricka invändigt så kylsystemet fylldes med olja. Nåja, det är åtgärdat och den har gått 1000 mil sedan dess men sedan har den stått eftersom jag inte behövde den. Bara startat den ett par ggr om året. När jag skulle starta upp tidigare i höstas och använda den den gick den ju naturligtvis inte igång. Lämnade den någon månad... eller två.

Tja, letade efter felet och hittade att dieseln hade separerat så tanken hade 3-4 cm med paraffin i botten som ju hade dragits med till filtret o.s.v. (Filtret var så tätt som om det var gjort av mjölkpapp) Gjorde rent allt och bytte filter. Luftade, fyllde systemet fram till pumpen, men inte ett liv. Försöker suga dieseln genom pumpen via returen, gick djävligt trögt, näst intill omöjligt. Ok, ställer en dunk med diesel på taket och kopplar in vid filtret och lossar anslutningen vid ena spridaren. Kör startmotorn, ingen diesel kommer vid returen eller spridaren. Jaha, tar bort tryckregulatorn, den fungerar. Dieseln rinner ut vid hålet för regulatorn.

Kan en pump "hänga" sig eller bli igenkloggad? Sitter det någon avstängningsventil i pumpen? Har aldrig haft isär dessa pumpar men har för mig att det sitter små kolvar inuti. Kan de fastna i övre läget så de inte blir påverkade av det som nu skall trycka upp dem?

Drivningen till pumpen kan ju naturligtvis gå sönder men allt funkade ju bra sist jag startade, typ före sommaren. Är det möjligt att ta isär och rengöra utan specialverktyg?

Någon som har ett förslag annat än att skruva isär pumpen?
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]