- lör 21 nov 2020, 14:52
Hejsan! Precis köpt en Volvo V50 1.8f från 2010 för en billig peng, tänkte att jag gamblar lite.
Idag så märkte jag, då bilen stått hela natten. Att när jag startade motorn och den ligger på tomgång
så skakar det något ofantligt inne i bilen. Det spelar ingen roll om jag har koppling i eller ej.
Tomgången ligger på ca 1150rpm, och om jag ger lite gas så slutar vibrationerna, men de återkommer när gasen släpps.
När bilen har fått åka en bit och värmt upp sig, och jag springer på ett ärende och startar den igen så beter den sig normalt och har en tomgång på ca 900rpm.
Vad kan detta bero på? Tack på förhand,
Victor
** UPPDATERING 1 **
Uppdatering i tråden för alla berörda.
Jag har nu kommit fram till att den vibrerar vid väldigt specifika varvtal. Nämligen mellan 1000-1200 rpm, både kall och varm, både i drift och i friläge.
Det är som värst när motorn är kall på morgonen. När den varm så lägger den sig strax under 1000 i tomgång nämligen.
** LÖSNING **
Uppdatering, bytte motorfästen undertill samt höger fram, bilen går som nytt igen :) Inget buller.
Tack för hjälpen alla! Nu till nästa fel
Vad kan det vara?
Idag så märkte jag, då bilen stått hela natten. Att när jag startade motorn och den ligger på tomgång
så skakar det något ofantligt inne i bilen. Det spelar ingen roll om jag har koppling i eller ej.
Tomgången ligger på ca 1150rpm, och om jag ger lite gas så slutar vibrationerna, men de återkommer när gasen släpps.
När bilen har fått åka en bit och värmt upp sig, och jag springer på ett ärende och startar den igen så beter den sig normalt och har en tomgång på ca 900rpm.
Vad kan detta bero på? Tack på förhand,
Victor
** UPPDATERING 1 **
Uppdatering i tråden för alla berörda.
Jag har nu kommit fram till att den vibrerar vid väldigt specifika varvtal. Nämligen mellan 1000-1200 rpm, både kall och varm, både i drift och i friläge.
Det är som värst när motorn är kall på morgonen. När den varm så lägger den sig strax under 1000 i tomgång nämligen.
** LÖSNING **
Uppdatering, bytte motorfästen undertill samt höger fram, bilen går som nytt igen :) Inget buller.
Tack för hjälpen alla! Nu till nästa fel
Vad kan det vara?
Senast redigerad av 2 beansbeans, redigerad totalt 0 gång.

. Om den går på tre cylindrar hörs på motorljudet, om man gasar lite och den sista cylindern hoppar igång ändrar motorljudet karaktär. Om det är det som är felet skulle jag börja med att byta tändstift. Att bilen går en liten stund på 3 cylindrar är inte farligt, men man riskerar på sikt att späda ut motorolja med bensin.
- By Råraksätaren