NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen blivit lycklig ägare av en S40N och det börjar ju bli dags att skaffa sommardäck nu, så jag har tittat runt lite efter nya fälgar.
Har dock svårt att bestämma mig för vad jag ska ha! Någon som har lust att komma med lite tips och bilder på snygga fälgar, helst 19" men 18" funkar också?
Skicka gärna bilder! :D

Sen undrar jag vad som egentligen passar på S40N utan modifieringar (styrbegränsare etc)? Hade tänkt mig nåt i stil med 235/35/19". Fungerar det?
av Christian_m
Är du ute efter Volvofälgar eller det spelar ingen roll?

Personligen tycker jag att Volvos 18" är hur snygga som helst:

Medusa, 3.585 SEK/st

Bild

Madea, 6.340 SEK/st

Bild

Annars funkar det ju rätt hyfsat med ett par BBS-fälgar också, som dessa på Robgus V50. Han köpte vad jag vet en Golf GTI senare så han är inte kvar på forumet men det finns säkert nån annan som kan ge dig mer info om dessa fälgar om de är av intresse.

Bild

Mer förslag/idéer kan du få här:

http://www.deepnetconsulting.com/swedes ... ry/s40v50/
av RobinBergqvist
Tack för ditt svar! :D
Man blir ju knappast mindre sugen. Gillar verkligen också Volvos originalfälgar, speciellt Medea, men de är ju så fruktansvärt dyra! 25.000:- för bara fälgarna.. sen plus däck också, det har jag tyvärr inte råd att lägga.

Vad sägs om R-fälgar då?

Vill fortfarande gärna ha lite feedback om 19-tummare och ifall det går smärtfritt att sätta på dessa. Har lite dålig koll på hur stora 18-tummare blir egentligen.. Får nog åka och kolla på det IRL.
Vad rekommenderar ni? 19 eller 18?
av Christian_m
RobinBergqvist skrev:Tack för ditt svar! :D
Man blir ju knappast mindre sugen. Gillar verkligen också Volvos originalfälgar, speciellt Medea, men de är ju så fruktansvärt dyra! 25.000:- för bara fälgarna.. sen plus däck också, det har jag tyvärr inte råd att lägga.

Vad sägs om R-fälgar då?

Vill fortfarande gärna ha lite feedback om 19-tummare och ifall det går smärtfritt att sätta på dessa. Har lite dålig koll på hur stora 18-tummare blir egentligen.. Får nog åka och kolla på det IRL.
Vad rekommenderar ni? 19 eller 18?
Jo det drar tyvärr iväg lite när man ska upp i 18" och 19", framförallt om man kör med originalfälgar.

R-fälgen tycker jag är snygg och passar rätt bra på S40/V50 också, och då kommer du väl undan med halva summan, inklusive däck jämfört med Medea utan däck. Sen skiljer det säkert en del i kvalitet men jag har inte haft replica-fälgar själv så jag kan inte uttala mig om exakt hur stor skillnaden är.

Bild

Jag skulle nog personligen nöja mig med 18" och en sänkning, men jag har inte kört nån med 19" så jag vet inte hur stor skillnaden är komfortmässigt mellan de båda.

Edit: Var inne på Heicos hemsida och såg att de hade bild på Volution v fälgen (som för övrigt är riktigt snygg, men dyr) i både 18" och 19". Personligen tycker jag att det blir lite för mycket med 19" rent utseendemässigt, iaf med den fälgen. Döm själv. http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=352
av RobinBergqvist
Ja Volution-fälgen är faktiskt riktigt snygg! Dock nästan lika dyr som Medea-fälgen. Med andra ord för dyr :(

Hittade dock en kopia på Medea på Gummihuset som jag tror inte skulle vara fel!
http://www.gummihuset.se/aluminiumfalga ... =1&inch=18
(hittade ingen direktlänk, men ni ser nog vilken jag menar en bit ner på sidan)
Då kommer jag undan bra billigt faktiskt.
Nu lutar det nog åt antingen dem, eller ett par R-replica.

Vad säger ni om däck då? Jag tog ett par Hankook Ventus K-107 när jag skulle kolla priset bara. Är det nåt att ha?
av Christian_m
Goodyear Excellence ska tydligen va rätt bra däck framförallt när det gäller ljudnivå, har dock inte testat dem själv än. Kostar inte så mycket mer än Hankook däcken om man jämför dem på gummihuset.se

Köper du fälgarna får du gärna återkomma med omdöme eftersom jag går lite i samma funderingar själv.
av RobinBergqvist
Nu lutar det ännu mer åt att det blir Medea-kopiorna med Excellence-däck.
Men vill fortfarande ha fler tips! ;)

Återkommer självklart med både omdöme och bilder ifall det blir köp! ;)
av RobinBergqvist
Fick en ny fundering här..

Vilken däckbredd och fälgbredd är lämplig och passar?

Hade tänkt mig 225-235mm breda (så brett som möjligt som passar utan att det tar i egentligen). Hur breda måste fälgarna vara då?

Har nämligen dels hittat ett par snygga fälgar som dels går att få i 19/7,5" eller 18/8", så då är bara frågan vilken däckbredd det ska vara till dessa.

Någon som kan?

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]