NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrizzy
Hej på er.

Är det någon som vet vad den slangen heter som jag bifogat bild på? Är den knepig att byta?
Tror den sprack på verkstaden när dom bytte olja och oljefilter.
Efter oljebytet så började tubon/motorn att stalla runt 2000-2500 i varvtal och rycker fram. Dom vill ha 4000kr för att fixa det. Tänker att jag borde kunna ordna det där själv.
Bilagor
Volvo v50.jpg
Volvo v50.jpg (269.07 KiB) Visad 1064 gånger
Volvo v50-2.jpg
Volvo v50-2.jpg (187.66 KiB) Visad 1064 gånger
av dieselputte
Det finns andra typer av slangar än den där skiten gjort av plast. Du får riva ned kofångaren fram så kommer du åt att lossa den vid intercoolern. Tror en sån slang kostar typ 500kr, en ny original kostar säkert mer.

Denna konstruktion är dålig från Volvo, gummipackningen dras sönder efter några servicebesök, den utsätts även ofta för lite olje läckage via vevhusventilationen som då löser upp gummit.
av dieselputte
EDITERAD: Blandade ihop slangarna .....

Kallas kanske "intercooler hose" ? Turbo laddluften passerar normalt genom denna slang. Blir det är läckage i den gummipackning som sitter på samma slang med slangklämman , eller i den spricka du har får motorn "hicka" i vissa lägen.

Min gummipackning är dålig , går inte köpa den som reservdel utan man måste köpa komplett rör med gummipackning hos Volvo. Har du tur kan du hitta beggat på Bildelsbasen

Fixa OEM numret så hittar du ersättare på de flesta sidorna typ Mister auto etc.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]