NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuffebulle
Hej!
Första tråden jag gör på denna hemsidan så hoppas att den hamnar på rätt ställe!

För lite över en månads tid sedan så införskaffa jag mig min första Volvo, stolt och belåten har jag rullat rundor....när den väl funkar 🤥

Det är en S40 från 2005 2.0 D.

Från första dagen har det känts svårstartad, man vrider om ( enligt Volvo ska man låta den vila ett tag i läge två på nyckelvredet så motorn får en chans att förbereda sig)
Den står och skakar och rasslar och tog i vanliga fall ett par sekunder på sig att vakna till liv, mer än vad mina tidigare bilar behövt.

I början hade jag tankesättet att det kanske berodde på att det var en gammal diesel, men efter fler dagar som gått så behöver jag fler försök att starta den. Ibland vaknar den efter 2-3 försök då den hackar och allt blinkar på displayen. Men inga varningslampor eller så tänds.

Så har den hållt på i ungefär 2 veckor. Tills idag så den inte ville efter 6 försök.

Jag är verkligen ingen expert, men batteriet ser ut att aldrig blivit utbytt. Det står Volvo på det och ser ut att sitta som en sten, som att det legat där från dag 1.

Annars är det kanske glödstiften som inte tänder?

Vill gärna få liv i min stackars Volvo igen för den var mycket rolig att köra när den starta, och då går den felfritt!

Rullat ca 16.000 mil.

MvH
av dieselputte
Börja med att mäta batteriets vilospänning med en multimeter och jämför värdet https://www.autoexperten.se/fraga-exper ... 2C8%20Volt.

Har du ingen multimeter kan du köpa en sån här, duger bra till hobbybruk https://www.biltema.se/verktyg/matverkt ... ipEALw_wcB

Symtomen talar för dåligt batteri, men kan även bero på fel i ett av luftspjällen vid det Y-formade röret vid insuget. Ofta får man då ryckig och ojämn gång till det ena spjället hoppar i rätt läge. Glödstiften behövs inte för att få motorn att tända förrän låga yttertemperaturer typ under noll grader.
av tuffebulle
Stort tack! Ska spana in detta! Se om jag kan få skjuts till Biltema av någon haha.

Ska man ev passa på att köpa någon påfyllning till batteriet? Spelar det någon roll vilken sort man häller i eller ska det stämma överens med vad som är i batteriet redan?

Och påfyllnad bör i så fall göras innan laddning?

Tack!
av MarcusGen
Man brukar väl bara fylla gamla batterier med destillerat vatten vad jag vet? Om du har en kjell och company, jula eller clas ohlson i närheten finns det garanterat multimeter att köpa där också.
av dieselputte
Har du så pass gammalt batteri att det går att fylla på batterivatten i respektive cell så är det nog så pass gammalt att det ändå bör bytas ut. Sen vet jag inte om nån sån där humbug vätska kan väcka upp ett trött batteri. (Förr "kokade" man batteriet med hjälp av typ svetsaggregat och brukade då väcka igång batterier, men då gällde att man kunde öppna cellernas lock.)

Mitt första batteri (V50, 2.0d -06) hade öppningsbara lock för respektive cell, alla batterier jag haft sedan dess är helt förslutna (inne på 4e batteriet ! ) Gissar att Volvo upphörde med öppningsbara batterier runt 2007-2008. Batterier i Volvos dieslar tar mycket stryk om man kör med dieselvärmaren via timer/direktstart.
av tuffebulle
Har som tur är bilder på batteriet jag kan bifoga här!

Misstänker också distillerat vatten men det ska gå att öppna! I slutändan lär jag nog byta batteriet helt men vill säkerställa att felet ligger där så jag inte köper ett helt nytt i onödan 💩

Ska kolla Kjell o Company!
av Mats99
i princip köper man aldrig ett batteri i onödan, ditt är gammalt hur eller hur, förebygg och köp ett nytt, inte så kul i vinter när du står där.....ihop med alla andra som vill köpa ntt batteri och inget finns hemma :-D
av tuffebulle
Blir ett sprillans nytt batteri när jag vet att det är det som är felet! Imorgon blir det att lossa det gamla, ev fylla på samt ladda det så får vi se :-)

Återkommer i tråden under helgens gång om allt gått i lycka eller tårar!

Tack så länge!

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]