NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sökt och hittat lite olika saker men skulle vilja höra om någon har gjort något liknande.
Det är ganska svårt att förklara exakt vad jag menar, men jag vill kort och gott fästa en LED-ramp på ett fäste som ska skruvas i krockbalken och rampen ska sedan sitta någonstans framför intercoolern.

Jag har typ ett sånt här fäste som sitter på bilen idag: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... 2000018742

Fästet är bara skruvat i plasten bakom regskylten med två vanliga runda extraljus på. Ljusen har även stabilisatorstag fastsatta grillen men de sitter knappt fast då plasten har börjat ge med sig. Jag har beställt en LED-ramp (ca 50 cm bred) som jag vill sätta under regskylten precis framför intercoolern, antingen innanför eller utanför plasthöljet (men troligtvis utanför).

Min fråga är: Kan jag vända på fästet och skruva fast det i krockbalken för att sedan få ut infästningspunkterna utanför plastgallret i botten? Vad jag förstår så sitter det en tjock "skumgummibalk" utanpå den riktiga krockbalken, men jag har ingen aning om hur tjock denna är och exakt var krockbalken sitter i djupled i förhållande till plastgallret jag vill få ut fästena genom. Helst vill jag inte såga upp plastgallret men om det blir mycket snyggare kanske jag kan tänka mig att göra det.

Jag ska ändå byta kondensor, så i stort sett allt i fronten ska plockas bort och jag planerar att göra detta samtidigt.
Är det lättare att bara vända på fästet och fortsätta ha det skruvat i plasten i fronten? LED-rampen väger ca 1,5 kg.
Fäst i plasten bara? Det kan ju inte vara särskilt stabilt. Hur blir ljusbilden på en guppig väg?

Jag har en sådan här monterad på min bil och den kan jag gunga hela bilen med, den sitter stenhårt.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... V50%202009

Gällande din fråga så beror det nog mycket på ditt fäste. Mitt gick inte att vända uppochner. Jag vet inte hur man monterar utan den här satsen så jag kan inte hjälpa dig riktigt.
Nej det är inte jättestabilt... De satt redan monterade när jag köpte bilen och jag är inte speciellt imponerad över hur det är gjort :)

Fästet tror jag inte är några problem att vända på, det är i stort sett bara en bockad plåt. Däremot undrar jag mer hur långt in själva balken sitter i jämförelse med plastgallret framför intercoolern. Kommer tyvärr inte köpa volvos monteringskit pga kostnaden.

Någon som har monterat ledramp i botten av fronten och kan dela med sig hur den är infäst?
Jag skruvade fast min ramp direkt i stötfångarn, sitter väldigt stabilt. Ska försöka ta en bild sen då det är lättare att förstå :-)
MarcusGen skrev: tor 27 aug 2020, 12:12 @DayDreamer, Sitter den då direkt i plasten eller drog du extremt långa skruvar rakt in i krockbalken som sitter en bit bakom? En bild skulle vara guld!
Monterade en ledramp på 54 cm (bredd) under nummerskylten med ett fäste från Mekonomen som går att vinkla så rampen blev mer infälld under nummerskylten. Sitter slimmat och fäste den rakt in i plasten med skruv(med platt huvud). Sitter som berget och inga tendenser till att det skakar.
Gurra2k skrev: sön 06 sep 2020, 23:06 Oklart om detta är en trådkapning men.. hur gjorde ni med det elektriska? Har köpt mig en reläsats och ledramp. Får det dock inte att lysa..
Enklaste är strömtjuv från kabeln till helljuset i strålkastaren till ditt relä, eller klipp kabeln och löd på och isolera ordentligt om du vill göra det ordentligt.

Men såhär ser min koppling ut
Pin 30 - direktström till batteri, avsäkrat nära batteriet
Pin 85 - jordpunkt nära reläet
Pin 86 - signal från ena kabeln på helljuset i strålkastaren
Pin 87 - utgående plus till LED-ramp
Se till att jorda LED-rampen också på lämplig jordpunkt.
(85/86 kan va tvärtom har jag sett i vissa färdiga kit, gör inget)

Om du har fabriksmonterad Xenon vet jag tyvärr inte hur det ser ut vid strålkastarna med kablar att norpa tillslag från, men andra fyller nog på den kunskapen inom kort :)

Vill du bara funktionstesta din inkoppling, ta kabeln från Pin 86 på reläet och sätt mot plus på ditt batteri, då ska det lysa - verifiera först att de andra sitter enligt ovan.

Det går att dra en kabel in i kupé under handskfacket också och koppla in, men funktionsmässigt är det identiskt i min mening så jag gjorde det aldrig.
HCP skrev: mån 07 sep 2020, 04:55
Gurra2k skrev: sön 06 sep 2020, 23:06 Oklart om detta är en trådkapning men.. hur gjorde ni med det elektriska? Har köpt mig en reläsats och ledramp. Får det dock inte att lysa..
Enklaste är strömtjuv från kabeln till helljuset i strålkastaren till ditt relä, eller klipp kabeln och löd på och isolera ordentligt om du vill göra det ordentligt.

Om du har fabriksmonterad Xenon vet jag tyvärr inte hur det ser ut vid strålkastarna med kablar att norpa tillslag från, men andra fyller nog på den kunskapen inom kort :)

Vill du bara funktionstesta din inkoppling, ta kabeln från Pin 86 på reläet och sätt mot plus på ditt batteri, då ska det lysa - verifiera först att de andra sitter enligt ovan.

Det går att dra en kabel in i kupé under handskfacket också och koppla in, men funktionsmässigt är det identiskt i min mening så jag gjorde det aldrig.
Tack för ett utförligt svar. Det är inte xenon på min V50. Lämpliga jordpunkter, vart har du jordat på din bil om man får fråga?
Gurra2k skrev: tis 08 sep 2020, 22:33
HCP skrev: mån 07 sep 2020, 04:55

Tack för ett utförligt svar. Det är inte xenon på min V50. Lämpliga jordpunkter, vart har du jordat på din bil om man får fråga?
Jag satte allt vid jordpunkterna uppe på höger sida i motorutrymmet nära där fjäderbenet är monterat (höger om du står framför bilen alltså), sitter ett gäng bultar där med jordkablar.

Men bara man ser till att det är plåtfritt och inte färg kvar så är det lugnt.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]