NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
Sedan en tid har jag något slags läckage i spolartanken. Efter en full påfyllning dröjer det ett par mil innan jag får felmeddelande "Fyll spolarvätska".

Spolartanken sitter på vänster sida och består av tre delar: en övre del i dräneringsrännan under framrutan, en mellandel mot torpedväggen och en nedre del i framskärmen alldeles framför dörren. Anslutningarna mellan delarna är täta. Jag har inte kunnat se läckan trots att jag demonterat innerskärmen när jag felsökt.

Hur lossar man den nedre tanken, där bl.a. pumpen sitter? Kan man göra det utan att demontera den yttre framskärmen? Jag förmodar att det är i den delen felet sitter, efter som de båda övre tankarna är täta liksom de olika anslutningarna.

Finns det något vanligt fel som gör att spolarvätskan läcker bort?

Tacksam för era synpunkter!

Peter
Användarvisningsbild
av fjohan82
Är du säker på att det är vid tanken den läcker?
Jag hade en V50 -11 tidigare, den läckte vid en av strålkastarspolarna. Det kunde tömma bra mycket av det som fanns i tanken...
Jag lyfte på locket till spolaren och drog några gånger så den byggde max-tryck, då såg man att den läckte.
Vill minnas att det var hyfsat enkelt att byta själv.
av CPM
fjohan82 skrev: ons 08 jul 2020, 22:51 Är du säker på att det är vid tanken den läcker?
Jag hade en V50 -11 tidigare, den läckte vid en av strålkastarspolarna. Det kunde tömma bra mycket av det som fanns i tanken...
Jag lyfte på locket till spolaren och drog några gånger så den byggde max-tryck, då såg man att den läckte.
Tack. Det visade sig att det var som du skriver. Jag får fixa ett nytt munstycke.

/ Peter
Användarvisningsbild
av fjohan82
CPM skrev: mån 03 aug 2020, 13:02
fjohan82 skrev: ons 08 jul 2020, 22:51 Är du säker på att det är vid tanken den läcker?
Tack. Det visade sig att det var som du skriver. Jag får fixa ett nytt munstycke.

/ Peter
Perfekt, alltid roligt att kunna hjälpa till.. :-)
av CPM
Det slutade med att jag lät Rejmes göra jobbet. Kärran var inne för service och jag bad om råd hur jag skulle byta. jag fick en muntlig arbetsbeskrivning - och ett prisförslag. Prisförslaget var inte så smärtsamt, så verkstan fick göra det.

P.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]