NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spangberg
Hej!
När jag skulle starta min V50 2.0D 2010 så gick först startmotorn och lät som vanligt i kanske max 1 sek innan den dog och nu hörs bara ett klickande ljud när jag vrider på startvredet.
Jag har mätt batteriet och får 12,5 V vid vila och 11,7 V när jag försöker starta så det känns som att batteriet är OK. Jag får även samma värden när jag mäter mellan pluspolen och utsidan av startmotorn. Efter några startförsök kan man känna att solenoiden blir varm.

Är det någon här som kan hinta om vad som är fel, är det helt enkelt startmotorn som har gett upp och behöver bytas eller kan det vara något annat?

Mvh // Tomas
av dieselputte
Kolla även relä R14 i säkringsboxen under motorhuven, intill batteriet. Prova att byta mot ett likadant relä som sitter där till nåt annat , har även hänt att jordningen som skall fram till solenoiden via R14 är dålig, ärj i sockeln till reläet. R14 dras av signalen från "godkänd nyckel" + vrider till startläge.

Sällan startmotorn som bara klickar, i regel dåligt batteri (brukar dock "smattra" då) , dålig startmotor brukar lasta ned batteriet så pass att en massa styrenheter får spader, men bilen startar.

Tändningslåsen är ju ofta en källa till svårstartad bil, men då klickar inte det i startmotorn.

Jordflätan till motorblocket ?
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]