NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Undrar bara om någon känner en bra och billig solfilmsfirma här i sydvästra skåne med omnejd?

Att ta det genom Bilia känns onödigt då de ändå bara lämnar iväg det till annat ställe och tar betalt för mellanhanden...

Vad brukar priset ligga på för 5 rutor?

Funderar förresten på att göra det själv med färdigskuren/böjd film från en nätfirma - ca. 1600:- för 5 rutor. Kan det vara nåt kanske? Någon som testat och som kan säga om det är speciellt svårt på v50 jämfört med andra bilar...?
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag betalade 3500 kr/5 rutor genom Bilia, så om du tycker det är värt X antal timmar + risken att det blir galet för skillnaden, ung 2000 kr så gör det.

Jag hade aldrig gjort det.....
av Kevlar
Tack. Verkligen. Timmarna spelar absolut ingen roll då jag ser det som lärotid och här tar Bilia 4700:-. Personligen gillar jag inte att bli blåst och skulle aldrig lämna det till Bilia (f.ö. samma företag som inte ens kan ta bort transportgummina från fjädrarna vid leverans av ny bil), när jag kan vända mig till en firma direkt. Eller göra det själv.

Å andra sidan så rör de ju inte ens bilen vid detta jobbet så då kunde det väl gått an... Nej.

Någon annan?
av dali
Jag har använt Solarplexius, plexiglasskivor med solfilm på som man klämmer fast på insidan. Mycket nöjd, men det funkar inget vidare på öppningsbara rutor. Tre rutor kostade under 1500 kr inkl frakt och det tog mig fem minuter att sätta fast dem.
Användarvisningsbild
av wendtan
dali skrev:Jag har använt Solarplexius, plexiglasskivor med solfilm på som man klämmer fast på insidan. Mycket nöjd, men det funkar inget vidare på öppningsbara rutor. Tre rutor kostade under 1500 kr inkl frakt och det tog mig fem minuter att sätta fast dem.
Dali: Har du någon bild på hur de ser ut på en v50?
Jag gillar inte den spegeleffekt som solarplexius verkar ge på i princip alla bilar de sitter monterat på. Den verkar dock vara mindre eller mer beroende på bilmodell/hur rutorna "lutar"
Användarvisningsbild
av Fredde
Hej!!

Har använt Solarplexius på min S40N men tycker inte att det passar jätte bra passform, samt att det knakar och låter lite i dem, så vill du att det ska vara snyggt köp inte det....går inte heller att köra ned bakrutorna heller eftersom det är plexi.
av dali
wendtan, här kommer bilder på min otvättade V50, tagna på kvällen så blixt var nödvändig, toningen ser mörkare ut pga det:

Bild
Bild

Spegeleffekten har jag också, syns mer när det är soligt ute. I min bil så hör jag inget skaller eller liknande från plexiskivorna, förmodligen är en kombi mer lämplig för plexiskivor än en sedan med kraftigare lutning på bakrutan.

En oväntad bonus med toningen är att jag inte saknar avbländbar innerbackspegel längre.

En bonusbild på min gamla T5:a (ingen Solarplexius) när jag ändå är på gång, komplett med fjärrvärmerör i förgrunden:

Bild
Användarvisningsbild
av Fredde
Eftersom bakruntan är ganska stor på en sedan så blir det lite skaller och skrammel, kan tänka mig att det är bättre på en V50 :D

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]