NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bettybilen
Hej!
Har en knepig V50 -06. Flexifuel men kör med bensin. Motorlampan började lysa. Bilmek nu bytt gasspjällhuset. Fortfarande knepig. Går ej jämt vid acceleration. Vid rödljus och dyl dippar varvmätarn ner men alltid upp igen till 1000 varv . Jag har bytt luftintagslang. Var sprickor i bälgvecken. Låg och tjyva luft. Motorlampan slocknat igår men tänd i dag em vid färd. Nån som haft liknande knas? Tips på åtgärd? Är det några ventiler eller andra givare som bör bytas. Ska gasspjällshuset programmeras om vid byte? Bil gått snart 27000 mil . Service var tusende mil. Nytt batteri för ett år sedan. Generator bytt för två år sedan. Tacksam för tips! / Medelålders kvinnlig Volvoägare.
av Rådlös
Har du läst ut den nya felkoden?
Jag hade en V70 2.0 F -08. Samma motorblock som du har, men lite större cylinderborrning. Jag fick låta göra rent gasspjället. Där var det aldrig tal om någon omprogrammering. Och det gjorde direkt nytta.
När bytte du tändstift senast? Om jag har fattat det rätt skall dina tändstift bytas var 6000 mil. Detaljer som skall åtgärdas eller bytas i fastställda intervaller framgår inte i serviceböckerna. I bästa fall står sådant på fakturan/räkningen när det är utfört.
av Bettybilen
Felkod utläst. Dock efter byte av spjället så lyser lampan nu igen . Känns lite ryckig vid acceleration. Inte kraftigt men lite grann som den inte betett sig innan. Från stillastående så går det dock lätt att komma upp i hastighet. Får ringa verkstad igen helt enkelt.
av Bettybilen
2008. Gasspjäll intermittent Var till verkstaden i em. De har rensat väck koden. Ute och kör nu på en tur. Ska dra ut på högfartssträcka och se hur den uppför sig. Gasspjäll de monterade var fr skroten så vetitusan hur länge det håller? Jag trodde det var nytt. Så kan förvänta mig problems igen om det ger upp. Har väldigt utstuderat bra backe i göteborgsregionen jag ska testa imorgon. Innan detta stök var Bettybilen vassare. Ett måste i stressad storstadstrafik att komma iväg kvickt!
av Bettybilen
Bytt magnetventil imorse. Köpte ett original fr Bilia. Bilen går som ett skott nu mot innan. Inga ryckningar. Halvdör inte vid rödljus heller. Får se hur länge det håller i sig. Motorlampan lyser ändå. Kanske måste släckas manuellt?

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]