NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har beställt en ny termostat/hus komplett för den har problem med att hålla värmen när bilen står på tomgång.
Det är ju inte bra att den inte håller sig värm eller inte blir värm.
Jag har nyss monterat av pertikelfiltret då det var fult och väntar på ett nytt volvo orginal.
Är det fler som har detta värme fel och vet nått om det?
Ska man strypa vattnet in till kylaren från motorn så motorn håller värmen?
Det håller värmen när man kör men inte på tomgång.
Detta är en bil från holland och har inte en bränsle värmare utan bara en el värmare.
Hur kallt är det ute när du observerar detta ?

Kanske den elektriska värmaren är trasig ?

Du kan nog inte förvänta dig normal motortemperatur på tomgång utan dieselvärmare när det är kallare än några minusgrader, rentav runt 0 grader. Ditt exempel, Nederländerna ligger medeltemperaturen på +5 grader som lägst (Amsterdam) , finns säkert kallare ställen.

Lite matematik : Att värma 1kg vatten (1 liter) en grad åtgår 4,18kJ (Ws) , kylaren rymmer om jag inte minns fel 6,2 liter, så för att höja en grad krävs c 26 kJ , att höja 6,2 liter en grad på en sekund skulle kräva en värmare på 26kW.

Att höja en grad på en halvminut låter mer realisitskt ? Då går det åt nästan 900W , en dieselvärmare ger i 2 lägen 2400W / 5000W. Så hög effekt kan du inte skapa med 12V elektrisk värmare i din bil.

Jag har en 2.0D och det krävs inte mycket kyla innan motortemperaturen sjunker när man står på tomgång, sen kickar värmaren igång och värmer upp till normal temp. Sen beror det ju på hur mycket kupévärme man har på. Att temperatur nålen sjunker nåt skalstreck är bara max ett par grader och inte kritiskt för motorn. Även med dieselvärmare i minus 20 så sjunker temperaturen på tomgång, till och med motorbromsning utför en längre backe. Jag tror inte din bil kommer att må bra i minus 20, den är producerad för ett annat klimat. Strypa flödet kanske kan löna sig vid varmare temperaturer än minus 10, om det ens räcker. En strypning kan ju omvänt leda till kokning om det plötsligt blir +30 ute. Går säkert modda en kylarslang med nån typ av kägelventil. Tänk även på att stypning av flödet med stor sannolikhet kommer strypa flödet till värmepaketet= kallare kupé.

Finns kanske någon som har erfarenhet av detta , vet att jag läst om besvikna privatimportörer som upptäckt att bilen saknar dieselvärmare. Det är ju bara nordiska marknaden , samt ev Ryssland och delar av Nordamerika som har värmaren som standard.
Har inte hört talas om någon som har haft värmeproblem på denna motor. Dessa snåldieslar går ju kallt men naturligtvis skall de gå upp till normal arbetstemperatur. Dock lite längre tid utan bränslevärmare. På tomgång kommer den aldrig bli varm.
är det plusgrader ute så bör den vara normalvarm på tio minuter i landsvägsfart.
Tror du gör rätt i att byta termostat. Det är nog där du skall börja.
Förr monterade man en kylargardin framför kylet de kallaste månaderna på året. Kanske något att tänka på i vinter.
kvillebäck skrev: lör 16 maj 2020, 11:25 Har inte hört talas om någon som har haft värmeproblem på denna motor. Dessa snåldieslar går ju kallt men naturligtvis skall de gå upp till normal arbetstemperatur. Dock lite längre tid utan bränslevärmare. På tomgång kommer den aldrig bli varm.
är det plusgrader ute så bör den vara normalvarm på tio minuter i landsvägsfart.
Tror du gör rätt i att byta termostat. Det är nog där du skall börja.
Förr monterade man en kylargardin framför kylet de kallaste månaderna på året. Kanske något att tänka på i vinter.
Har funderat på det.
När motorn har kommit upp i arbetstemperatur så måste det ju till kyla för att motorn ska bli kallare men på tomgång så fins det inte nån kyla som går in i kylare så den borde ju hålla värmen då?
För anars är det ju en fel konstruktion på kylsystemet?
En av huvudanledningarna till att en diesel kallnar snabbt är att avgastemp är c 200 grader lägre än bensinmotor, dessutom har dieselmotorn lite högre verkningsgrad. Energin i avgaserna vid tomgång är helt enkelt inte tillräckligt för att värma upp motorn i vissa fall.

Sen skall man inte glömma att det även är friskluft som sugs in och förbränns med dieseln, den luften får en viss kylande effekt.

Kanske fläkten som kyler kondensorn i AC'n även blåser luft på kylaren, kanske blir mindre kyleffekt om AC slås av?

Inget fel på kylsystemet, så här är det med alla moderna dieslar (men de flesta har ju dieselvärmare)

De som haft problem med termostaten har haft problem att nå full arbetstemperatur, det har ju inte du.
dieselputte skrev: lör 16 maj 2020, 17:32 En av huvudanledningarna till att en diesel kallnar snabbt är att avgastemp är c 200 grader lägre än bensinmotor, dessutom har dieselmotorn lite högre verkningsgrad. Energin i avgaserna vid tomgång är helt enkelt inte tillräckligt för att värma upp motorn i vissa fall.

Sen skall man inte glömma att det även är friskluft som sugs in och förbränns med dieseln, den luften får en viss kylande effekt.

Kanske fläkten som kyler kondensorn i AC'n även blåser luft på kylaren, kanske blir mindre kyleffekt om AC slås av?

Inget fel på kylsystemet, så här är det med alla moderna dieslar (men de flesta har ju dieselvärmare)

De som haft problem med termostaten har haft problem att nå full arbetstemperatur, det har ju inte du.
Min morbror har en BMW 318D från 2017 och den har ingen bränslevärmare. Den kallnar aldrig när den går på tomgång?
Han hade en c30 2.0d innan och bränslevärmaren var trasig och fungerade inte, Den kallnade inte heller på tomgång som 1.6d gör.
Tycker det är konstigt att den tappar värme och det gör ju så att det sotar igen mer i pertikelfiltret.
Min morbror jobbar med att renovera pertikelfilter åt volvo och ford bland annat.
Ford och Volvo har stora problem med att filterna från denna 1.6d sotar igen.
Jo, nog kallnar säkert även den motorn om det är minusgrader och tomgång, eller så har de nån speciallösning med kylningen. Nu tror jag inte bränsleförbrukningen påverkas så mycket om tempen sjunker några grader. Mycket tomgångskörning är nog inte bra för något partikelfilter.
Ja, jag hår fått känslan att just 1,6d har mer problem med partikelfiltret än 2,0d , detta av vad jag har läst här på forumet i c 10 år. Min V50 2.0d är uttagen nov 2005 och har nu gått 17800mil utan att ha bytt partikelfilter. Antar att vårt körmönster med oftast minst 2 mils körning varje gång är bra för filtret.

Vintertid vid typ -10 ute tar det c 1 mil innan motorn nått normal temp, men frihjular jag en längre sträcka, motorbromsar, står stilla vid trafikljus så sjunker ofta tempvisaren ett streck varvid värmaren går igång. Sen kan nämnas att motortypen som sitter i 1,6d /2,0d är en ganska föråldrad , men driftsäker konstruktion. Sitter väl snarlik motor i Peugeot, Citroen, Ford, Fiat och konstruktionen är kanske snart 20 år.

Hoppas du löser problemet genom byte av termostat.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]