NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiger51
Hej!
Skall sälja min s40 , men har ett läckande fjäderben höger fram. Då bilen i övrigt är i fint skick vill jag besiktiga och göra i ordning den innan försäljning. Hur hade ni gjort? Hade ni nöjt er med att byta fjäderbenet på höger sida eller hade ni bytt på bägge sidor?
Tack på förhand :)
av dieselputte
Har iofs aldrig besiktat med läckande stötdämpre fram, men vänster bak hade jag läckage (droppar ned på marken) senaste besiktningen i mars. Påtalade det för teknikern då jag upptäckte det dagen innan vid däckbytet. Han sa att så länge bilens stabilitet inte påverkas när de testkör så anmärker de inte. Han skrev inte ett pip om det.

Har du bytt lösa komponenter i fjäderbenen tidgare, om inte är mitt råd köp komplett fjäderben så slipper du jävlas med inriktning av fjäder och stödbenslagret. Byt bägge sidorna, annars är det stor risk för ojämnt däckslitage. Du gör iofs som du vill, kanske inte så lätt att bli av med bilen idagsläget med Coronavirus ? Lägga ner pengar på en bil du kanske måste dumpa för att bli av med ? Saluhallarna kommer säkert att stå med drivor av beggade bilar pga alla konkurser, säkert saluhallar som konkar/säger upp en massa tjänstemän också. Som med viruset, svårt att förutse. Be nån (ärlig) verkstadsmek gunga bilen innan och se vad han tycker, ev byte, eller besikta direkt.

Sen beror det ju på om den som köper vet om att man byter båda sidor samtidigt, samvetes fråga helt enkelt.
av tiger51
Den dämpar fortfarande ok, men låter lite när man kör på gupp, vilket givetvis låter tråkigt om man kommer och skall provköra en bil. Har funderat lite på om man kanske inte precis som du säger ska köra ett komplett fjäderben, blir nog smidigast så! :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
Är det värt arbetet och pengarna för att optimera priset vid försäljning?

Skulle du behålla bilen hade jag rekommenderat att byta båda, annars inte.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]