NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag köpte ett par nya däck idag. Men efter lite strul gav de mig inte de däcken jag beställt. Alla dimensioner o så är rätt men hastighetsindex och belastningsförmåga stämmer inte överens med regestringsbeviset. Belastningsförmågan på däcken är 95 och I beviset 91 så det är ju ingen fara.

Men hastighetsindexet är V i beviset och T på däcken. I beviset står också "T. Högsta hastighet, km/h 185.0"

Är detta då den högsta tillåtna eller högsta konstruktiva eller hur tolkar jag det? Vill liksom inte åka dit på besiktningen om en månad..
Däcken ska ha en märkning som är minst den som bilen är konstruerad för, tex. har du en bil som gör 230, ska däcken vara gjorda (märkta) för minst den hastigheten.
Sen har jag aldrig hört talas om att detta kontrolleras hos Bilprovningen, däremot kan ju Polis göra detta vid inspektion ute på vägen.
Jojo så långt är jag med. Men var lite förvirrad av trafikverket bara.. Ser nu att däcken är ok.

Dessa meningar finta borta mig.

"Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta konstruktiva hastighet [ 5] kan finnas i registreringsbeviset"

Så bilens högsta konstruktiva hastighet är 185km/h och däcken klarar 190.
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]