NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
Funderar på att sänka min V50 med Eibachs fjädersats som sänker bilen 25 mm, kostar 1995 + 1800 för montering.

Är det någon som sänkt sin V50/S40N som kan berätta hur ni upplever skillnaden jämfört med standard?
Användarvisningsbild
av jihed
Tja.. Lite stötigare, och så får man ta det lite lungare över vägbulor..
Tycker bilen känns mer stabil i kurvor, och så ser den ju bättre ut :D
Fast jag är van vid att åka sänkt bil, så jag tyckte mäst den känndes som ett höghus innan jag fick ner den.
av Christian_m
jihed skrev:Tja.. Lite stötigare, och så får man ta det lite lungare över vägbulor..
Tycker bilen känns mer stabil i kurvor, och så ser den ju bättre ut :D
Fast jag är van vid att åka sänkt bil, så jag tyckte mäst den känndes som ett höghus innan jag fick ner den.
Berätta mer. Märke, pris, hur många mm sänkte du o.s.v?

Edit: Såg infon på garaget nu, så frågan som kvarstår är alltså vad du betalade och var du köpte det :)
Användarvisningsbild
av wendtan
Volvos egna sportchassi tycker jag annars sänker lite lagom sådär. Nu har jag haft det sen bilen lämnade fabriken så jag har bara lite referenser kring de t5or jag provkört. Stötigheten känns ungefär likvärdig, men vägnärvaron är Väldigt mycket bättre.
Funderar på att sänka den kanske 10-15 mm till, men misstänker att de börjar bli opraktiskt där någonstans :lol:

Här finns några bilder: http://www.garaget.org/?car=24215
av Christian_m
wendtan skrev:Volvos egna sportchassi tycker jag annars sänker lite lagom sådär. Nu har jag haft det sen bilen lämnade fabriken så jag har bara lite referenser kring de t5or jag provkört. Stötigheten känns ungefär likvärdig, men vägnärvaron är Väldigt mycket bättre.
Funderar på att sänka den kanske 10-15 mm till, men misstänker att de börjar bli opraktiskt där någonstans :lol:

Här finns några bilder: http://www.garaget.org/?car=24215
Jag har funderat på Volvos egna, men eftersom det sänker 20 mm, och kostar runt tusenlappen mer än Eibachfjädrarna, så känns det mer aktuellt med marginellt (5mm) mer sänkning till ett billigare pris. Jag har dessutom en verkstad som saluför dessa som gör att det där med icke-original inte känns som något stort problem.

Får se vad jag kommer fram till, avvaktar fler synpunkter i den här tråden innan jag tar beslutet, och åker till Bilia och köper en vinge med 20% rabatt under tiden jag funderar på sänkningen :lol:
Användarvisningsbild
av jihed
Christian_m skrev: Berätta mer. Märke, pris, hur många mm sänkte du o.s.v?

Edit: Såg infon på garaget nu, så frågan som kvarstår är alltså vad du betalade och var du köpte det :)
Bilderna på garaget är från när jag köpte bilen, så på dom är det inget annat än orginal.. Jag köpte H&R fjädrar på CadAutogarage i Falun. Jag betalade 4000:- med montering och hjulinställning ink moms. (hjulinställningan gjordes på Volvo i Falun)
av Christian_m
jihed skrev:Bilderna på garaget är från när jag köpte bilen, så på dom är det inget annat än orginal.. Jag köpte H&R fjädrar på CadAutogarage i Falun. Jag betalade 4000:- med montering och hjulinställning ink moms. (hjulinställningan gjordes på Volvo i Falun)
Nä bilderna förstod jag nästan att de var gamla för den såg normalhög ut där, men jag ville inte nämna det innan jag var säker på att det inte var bilder från efter sänkningen :wink: Läste dock på garaget att du sänkt 30 mm med H&R fjädrar.

Verkar som att det hamnar runt 4000 oavsett märke/verkstad så det får nog bli Eibachs 25 mm som jag kollat på och som säljs av OCL Brorssons återförsäljare.

Men som sagt, först en vinge som inhandlas idag, så får det bli sänkning längre fram under våren, ville bara försäkra mig om att jag inte gjorde nåt dumt som övervägde en sänkning :)
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej.
Hur funkar sänkningen ihop med automatisk nivå kontroll?
Och hur mycket påverkas chamber vinkeln vid en sådan sänkning på låt oss säga 30 mm?
:???:
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Ingen som har sänkt en AWD?
Synd att man inte kunde välja andra fjädrar när man beställde bilen.
Användarvisningsbild
av Volvic
Är alla T5-or fabrikssänkta?

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]