NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
Tjena! Första inlägget och man börjar med ett problem! :lol:
Har en S40 2,4i -04 som gått 18.000 mil, och de senaste 5000 milen så har det låtit som om hjullagren fram börjat ta slut, iaf. så låter det så när man kör över 70 Km/h. Det surrar som det brukar... Bara ett problem, när man kör "slalom" och belastar framhjulen så ökar inte surrandet som det brukar göra vid trötta hjullager, vad kan det vara?? Verkstadskillarna har kört bilen och hört ljudet men vet inte vad det kan vara.. Har kollat länkarmarna men det är inget fel på dem! Kom med tips så att man kan kolla själv eller låta "proffsen" kolla!

/D
av sportmomentum
Menar du att det är ett svarvande ljud som belägg mot skiva kanske?
av GrandDanoise
Nej inte ett sånt ljud eller oljud rättare sagt...
Snarare ett dovt rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...
Låter ungefär som om man kör en bil med EXTREMT grovmönstrade vinterdäck. Men bara från typ 70 och uppåt!

/D
av sportmomentum
Däckljud kanske. mina dubbdäck låter som böveln i högre fart.
av GrandDanoise
Nä, inte det heller tyvärr... Låter minst lika mycket med sommardäcken och surrandet påverkas inte av underlaget förutom att det är lättare att höra skiten på släta vägar.. Börjar bli lite irriterande nu när det låtit i 1 år utan att nån kan tala om vad det är... :cry:

/D
av hanba
Hej!

Jag har en v50 -04 och jag har precis samma ljud i min bil. Volvo har åkt med och lyssnat och enligt dem så är det hjullager men nu när jag läser detta så blir jag lite osäker. Återstå att se om det blir bättre då lagret är bytt.
av SAAB_91
Kanske en drivknut.........
av GrandDanoise
Gammal tråd men iaf...

Det var hjullagret som jag påpekade för verkstaden, men dom var inte säkra på var ljudet kom ifrån föränn jag mer eller mindre kört sönder båda lagrena ifram... (Varför kan dom ALDRIG lyssna på kunden?) :roll:

Sen när jag skulle byta båda ifram så hade dumskaften bara beställt hem ETT lager! :evil:
-"Det behövdes inte bytas på båda..."
Säkert! Hörde malandet redan efter 50 meter, så in direkt igen och boka en ny tid för att byta det andra lagret! (Inkomstbortfall är uppenbarligen inget dom bryr sig om, det är en övningsbil....)
Avboka elever en förmiddag igen och det blev bytt, men inte tyst för det, lagret vänster bak surrar nu, men det hör ju inte nötterna på Volvo! (Nån döv som provkört bilen efter rep?):twisted: Ja, ja... Får boka ännu en ny tid och byta båda i bak - har man tur så är det lättare i bak då kan en ickeauktoriserad verkstad byta dem mot ett mer humant pris....

Sen är bilen klar för försäljning, och nej... Nästa bil blir inte en Volvo, nöjd med bilen, men "servicen"???! Pinsamt att kunden vet mer om bilens konstruktion än verkstaden..

Mvh/D
av jensam
håller helt med dig om att mekarna ALDRIG lyssnar på kunden! jag har haft (och har fortfarande) samma problem med bilia.

tyvärr kan jag bara meddela att det knappast är så mycket bättre med de andra märkesverkstäderna heller, kanske möjligtvis de asiatiska (har tyvärr ingen erfarenhet av dem).

jag har nämligen haft en opel vivaro som jag säkert lämnade in 30 gånger hos svenska bil för diverse olika fel utan att de gjorde ett dugg åt bilen! nya fel varje gång. till slut sålde jag bilen och köpte en annan. visst, all service gick på garantin, men att behöva ha bilen längre tid på verkstaden än vad man har den själv är ju ingen höjdare heller.... :( :(
av hanba
Nu är ena lagret bytt och det blev bättre men det är fortfarande inte bra tycker jag. Låter som värst när jag kör runt 70 km/h. Vid lägre hastigheter låter det precis som att man har vinterdäck på. Undrar om det andra lagret också bör bytas eller om det är något annat fel? Vad tror du?

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]