NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
Skulle serva en v50 t5 07a igår.
Enl info rymmer motorn 5,8 lit.
Efter 6 lit nådde nivån bara till 2a x ett..
Är där någon motor som rymmer mer eller fel sticka eller annat?
Är gul sticka.
Hålet till stickan var rostigt så innan har inte stickan gått ner helt men det fixades direkt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Min D2 ska enligt all dokumentation rymma 3.8L, jag brukar först fylla 3.5L direkt vid oljebytet och när jag kört en sväng fyller jag på nästan en liter till utan att toppa stickan.

2.0D kan tydligen rusa med för mycket olja i motorn så jag nojjar lite över det fast jag har en helt annan motor.
av Andreas12
Jallemet skrev: sön 26 jan 2020, 14:40 Min D2 ska enligt all dokumentation rymma 3.8L, jag brukar först fylla 3.5L direkt vid oljebytet och när jag kört en sväng fyller jag på nästan en liter till utan att toppa stickan.

2.0D kan tydligen rusa med för mycket olja i motorn så jag nojjar lite över det fast jag har en helt annan motor.
Men det är helt andra motorer..detta gäller bensinare T5.
Diesel ska man inte fylla till toppmarkeringarna då det späs på o nivån ökar , skulle man överfulla brukar motor lampan tändas o bilen går i begränsat läge. men bensinare fyller man till topp.
av Andreas12
TommyP86 skrev: sön 26 jan 2020, 15:20 Brukade fylla 6,5L i dom motorerna, som du säger blir det knappt halvfullt annars.
Va bra..börja misstänka någon bytt sumpen eller stickan så vågade inte fylla mer.
Vill inte fylla så man blåser packbox eller annat..
Då fyller vi upp lite till.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]