NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoentusiasten
Har en v50 -06 1,6 d som gått 28500 mil, har hört av en volvoverkstad att dessa motorer inte brukar hålla så länge, att det egentligen är en fordmotor. Är det någon som vet något om detta, skall jag byta den eller fortsätta köra så länge den håller? Den är ju billig i drift men omkostnader i olika serviceintervall är ju ganska höga. Fick vid senaste servisen en anmärkning att det "trycker ut olja till luftfiltret, kan vara vevhusvent eller turbo. Finns det någon sida där man kan få tips om bilars egentliga kostnader per mil, vilken bil som är billigast att köra?
Volvoentusiasten
Användarvisningsbild
av Jallemet
"The Ford 1.6 TDCI diesel engine has excellent reliability, more than the 1.8 version. Cars with the DLD-416 DV6 engine goes more than 100,000 miles without any problems. One serious issue with the 1.6 TDCI is turbo failure. Oil supply troubles due to sludge build-up in the oil feed pipes can cause a blown Turbo."

Källa: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=29

Ett inte helt ovanligt problem med" sludge", långa intervaller på oljebyte är nog en rimlig orsak.
VW, Audi, Skoda och Seats 1.8t är ett varnande exempel.

Min D2 får ny olja var 1000:e mil och har passerat 15000 mil nu i dagarna, har olja i slangen mellan luftfilter och turbo så det blir väl en genomgång av vevhusventilationen framledes.
av kvillebäck
Min har gått 22500 mil. Den är mycket billig i drift men det kostar en del energi att underhålla pga bristande kvalitet. Det som börjar ge sig nu är kabelhärvan runt motor. Bytt kablar bitvis men det är inte lätt när det bara sticker ut 1 mm ur kontaktstycket. När kablarna går av inuti höljet är det svårare att hitta.

Bytt hittills
Hjullager fram två ggr.
Bakre länkarmsbussningar
EGR
Magnetventil.
kondensor
bränsletrycksgivare.

plus slitdelar som bromsar och skivor, kamrem,spännrulle, och löprulle. Partikelfilter.
Användarvisningsbild
av frasse4
Billigast att köra är ju en gammal bil som aldrig går sönder . Man betalar ju mer för en ny bil men man vet samtidigt ganska bra vad kostnaden kommer landa på.

Men många lurar sig på att en bil som drar lite automatiskt är billig. För mig som inte kör så långt står bränslekostnaden för ca 20 % av milkostnaden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Som vanligt ska det hackas när Volvo har fordmotor medans det finns bra mycket fler fordar med fordmotoren än det finns volvos och inte ser du dem ståendes vid vägrenen?...
Användarvisningsbild
av Jallemet
frippe64 skrev:Det är väl en PSA diesel som sitter i väldigt många Peugeot och Citroën också.
En och annan Suzuki har också den motorn.
Screenshot_20191014-132827__01.jpg
Screenshot_20191014-132827__01.jpg (80.21 KiB) Visad 2159 gånger
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]