- mån 19 aug 2019, 21:32
#1333024
Hej!
Jag har en V50 som börjar svaja i motorvartalet vid gaspådrag i högre växlar. Om man ger full gas på 1-3an och håller motorvartalet över 3000 varv så märks inte särskilt mycket av svajet. Försöker man att öka farten utan att växla ned från sexan så svajar motorvartalet ca 200- 300 varv och bilen orkar inte att öka farten. Växlar man ned till t.ex. 4an och får upp vartalet över 3000 varv så ökar farten fast motorn svajar. (dock mindre). Plågar man motorn på höga växlar så uppstår även ett "rapande" ljud från motorn. Vid körning med cruise så stängs den av om bilen kör i motlut.
Följande felkoder hittas med en enkel felkodsläsare.
P2425 = Exhaust gas recirculation cooling valve control circuit/open
P2544 = Torque management request input signal A
P083F = Clutch pedal switch A/B correlation
EGR-ventilen med tillhörande vacumklocka och givare är bytta utan att felet försvann.
Någon som har råkat ut för något liknande?
Mvh
Thomas
Jag har en V50 som börjar svaja i motorvartalet vid gaspådrag i högre växlar. Om man ger full gas på 1-3an och håller motorvartalet över 3000 varv så märks inte särskilt mycket av svajet. Försöker man att öka farten utan att växla ned från sexan så svajar motorvartalet ca 200- 300 varv och bilen orkar inte att öka farten. Växlar man ned till t.ex. 4an och får upp vartalet över 3000 varv så ökar farten fast motorn svajar. (dock mindre). Plågar man motorn på höga växlar så uppstår även ett "rapande" ljud från motorn. Vid körning med cruise så stängs den av om bilen kör i motlut.
Följande felkoder hittas med en enkel felkodsläsare.
P2425 = Exhaust gas recirculation cooling valve control circuit/open
P2544 = Torque management request input signal A
P083F = Clutch pedal switch A/B correlation
EGR-ventilen med tillhörande vacumklocka och givare är bytta utan att felet försvann.
Någon som har råkat ut för något liknande?
Mvh
Thomas