NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s_hagen78
Två mornar i rad nu har motorn gått igång men dör sen direkt. När man sen försöker starta går den inte igång utan man får köra startmotor ganska länge typ 10-15sek och efter ett par försök har den startat. Den gör konstiga ljud jag inte hört förrut och jag gissar att det är bränslepump (låter bakifrån) och bromsservo (låter bara med pedalen nere) som låter mer än normalt. Jag har en T5-05 med automat. Till saken hör att jag blev "tvingad" att låna ut bilen då tjejen har åkt till Linköping nu på morgonen (bor i sthlm) och jag är mer än lite orolig att jag får lösa problem på distans nu i helgen. Bilen står i varmgarage på nätterna och startade utan problem i går kväll i minusgrader utanför jobbet. Vad är problemet? Tänkte kolla kunskapen här på forumet innan jag ringer Volvo för det är mycket trevligare att ringa med lite mer kött på benen :D
Användarvisningsbild
av s_hagen78
Inte helt med på hur detta stämmer med mina "symtom" men jag ska påpeka till min mek. Har skaffat en personlig mek om det visar sig bli en följetång av det här. Ganska typiskt att garantin gick ut för knappt två månader sedan. Kanske går att övertala att dom tar på goodwill eller liknande. Har en tid nu på ons iaf.

Skicka gärna in fler tips om vad det kan vara. Meken trodde inte det var batterifel iaf.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Pumpenhet högerbak ( hjulhus ) har funnits några styrenheter med fukt i ... finns en adaptersat man flyttar in styrenhten in under baksätet i stället ... prata med din mek. risken finns att styrenheten behöver bytas och flyttas ...

mvh Micke
Användarvisningsbild
av s_hagen78
Det låter märkligt höger bak när jag slår på tändningen de gånger bilen inte startar och det hände igen nu i morse så detta verkar ganska troligt då. Tack Micke! Ska in i morgon till verkstad som sagt får se hur det går.
Användarvisningsbild
av s_hagen78
Lämnade in i morse och gav tipset om styrenhet i hjulhus och mycket riktigt fick jag ett samtal just att det var det som var felet. Min garanti gick ut för 2 månader sen så jag får betala 20% av kost dvs runt 800:- istället för ca 4000:-. Då flyttar dom in enheten i kupén oxå så problemet inte bör uppstå igen. Lite fick jag alltså betala men helt ok, jag köpte inte bilen av dom (privat) och har hittils inte servat den där heller. Bra och snabb lösning och j-ligt skönt att jag kom dit med lite kött på benen:)

Tack för hjälpen! Staffan
Användarvisningsbild
av Micke_d
Härligt att höra :-)
av Frigge
s_hagen78 skrev:Lämnade in i morse och gav tipset om styrenhet i hjulhus och mycket riktigt fick jag ett samtal just att det var det som var felet. Min garanti gick ut för 2 månader sen så jag får betala 20% av kost dvs runt 800:- istället för ca 4000:-. Då flyttar dom in enheten i kupén oxå så problemet inte bör uppstå igen. Lite fick jag alltså betala men helt ok, jag köpte inte bilen av dom (privat) och har hittils inte servat den där heller. Bra och snabb lösning och j-ligt skönt att jag kom dit med lite kött på benen:)

Tack för hjälpen! Staffan

Tänk på det nästa gång du ska beställa tid för service.
Räkna INTE med den typen av Goodwill om du servar
någon annanstans
Användarvisningsbild
av s_hagen78
Jag vet, självklart är det samma verkstad jag kommer vända mig till när jag "vill" betala för mig:)

Dock står mätaren på 4800 och jag har bara kört ett par hundra mil sen jag köpte den men vid 6000 ska jag dit och göra rätt för mig.

Tilläggas bör att jag hade en importerad lexus is200 som 4 gammal gick sönder. Det var en stereo (14000:-) som pajade och dom fixade för 800:- ett garantiutbyte! Detta på en bil som då värderades till 120´:-. Lite annan nivå på service som även jag som hädat fick ta del av.

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]