NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ninja750
Hittat en 2,4i 2006 med auto/geartr. Var inne på manuell från början men wtf, kanske vore riktigt soft med automat?? Hur funkar den med motorn/bilen? Vet att dom hade problem med lådan 04/05 men det ska vara åtgärdat. Ngn med Erfarenheter? Tacksam för åsikter både ri & ros. Mvh
Användarvisningsbild
av jihed
Hej!

Jag köpte en V50 -05 2,4 (140hk dock numera PPC:ad) automat för några veckor sedan.
Jag tycker den är helt OK. Jag var lite skraj att den skulle vara en besvikelse... Efter att ha provkört en S70 automat för något år sedan så var jag ganska mycket skeptisk.
Lådan är väll inte lika go som i BMW Z4:n, men den växlar mjukt och fint, och reagerar som den ska. Jag tycker spaken är lite hård att dra i. Inte för att det spelar någon roll, men det känns inte lika "lyxigt".
Steptroniken är väll inte mycket att ha. Men jag har å andra sidan aldrig kört en steptronik som jag varit nöjd med.
Jag kan varmt rekommendera att köpa automat.. Så mycket trevligare än att köra manuell. Efter att ha kört bilen ca 200mil så kan jag konstatera att kvalitekänslan över lag inte är i närheten som i min tidigare Audi A4. Men jag tror jag kan leva gött med denna bil i några år...
Användarvisningsbild
av Volvic
Kör S40 ´04 T5. Automat. Mycket nöjd. Fungerar kanon bra.(I alla fall motor o växellåda.)
av ninja750
Tack för svaren. Det blir nog manuell iallafall. Hittat en på hemmaplan med 140 hk. Hade oxå audi innan (a4 -02) Känns som du skriver att man byter ner sig kvalitetsmässigt. Dock snygg, skön att köra o trygg bil till rimlig peng känns det som??..
av Steff 99
Att köpa manuell är det samma som att köpa ny TV utan fjärrkontroll...men gillar man att vara nostalgisk så är valet ens eget. :lol:
Det finns undersökningar som säger att automater kommer att dominera även i Sverige om några år eftersom de blir mer bränslesnåla än manuella ,vissa bilfabrikat har redan kommit dit
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil utan automatlåda, frågan är till vilket nöje är det att sitta och slita i en spak och trycka på kopplingen ett par hundra ggr när man åker till arbetet!!?? :shock:
av dali
När Volvo släpper Powershift på bred front så kommer manuella lådor att dö ut, om inte kostnaden blir orimlig.
av hedlung
Kunde man bara valt automat till 1,8F så... hade den suttit där! Grrrr :evil:
av RobinBergqvist
Steff 99 skrev:eftersom de blir mer bränslesnåla än manuella
Det är väl snarare tvärtom? Automater drar något mer än manuella lådor..

Från dalis AMS-sida:
"Automatlådor förbrukar alltid något mer bränsle."
av Steff 99
Detta är nog en sanning med modifikation,
Den senaste versionen av automatlådor är snålare än manuella, nu har väl inte Volvo dessa ännu , men titta på Mercedes, vissa BMW så är detta ett faktum.
Även VW har någon variant med dubbelkoppling som också är snålare.
Tekniken och programvaror blir bättre på att utnyttja möjliheten att få ut maximal förbrukning , bättre än vad vi själva kan genom att själv slita i en vx.spak.
Om man läser lite om framtida utveckling så kommer automatlådan att dominera om några år.
av Kevlar
Bara en tanke: geartronic-automaten är bra på att "dölja" motorns effekt. Har kört en s40 170 hk med aut. och tycker den känns ganska slö jämfört med 140 hk manuell, även om det på pappret är tvärt om (antar jag iaf.).

Samma gäller D5 (aut.) och 2.0D (man.). Vridmomentet blir inte lika påtagligt i aut. Det är dock en härlig känsla att köra en motorstark bil (typ T5, eller D5) med automatare då kraften liksom finns där under hela accelerationen, utan avbrott.

Som någon annan sa, när Powershift kommer och Vw's DSG verkligen fått fäste hos folket, kommer nog alla vanliga automatare och manuella lådar att självdö. Nästa bil blir med sådan låda för min del iaf.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]