NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Nån mer än jag som har upplevt att airbaglampan tänds när man startar bilen och meddelande om att den måste servas dyker upp? Hände i går morse. Kan det bero på kylan? Elen hänger inte med i -15?

Varje gång jag tvättat bilen, i automat med högtryck eller för hand i tvätthall så är oljelampan tänd i några minuter efter att jag kört ur tvätthallen. Kanske beror på temperaturskillander?

Tilläggas skall att bilen gått 850 mil.....
Användarvisningsbild
av CarMan
det du beskriver är inte normalt & bör kollas.

du har inge problam att köra bilen i några minuter med tänd oljelampa !?
Användarvisningsbild
av poseidon
Nej, inga problem. Kollade oljan de första gångerna det inträffade, inget konstigt där dock.

Att oljelampan är tänd innebär ju i sig inte att bilen inte går att köra, vilket du säker vet.
Vet du hur den funkar om den läser av trycket eller nivån?

Jag har inte fått den senaste mjukvaruuppdateringen eftersom jag går och väntar på en annan grej som Volvo skall fix så jag hade inte lust att åka till verkstaden bara för lite mjukvaror. Bilen skall in i slutet på månaden iaf. Jag får väl be dem kolla detta oxå.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Vilken motor har du?
Jag har 2,0D och får upp medelandet SRS service snarast ibland.
Verkstaden kan inte hitta felet.
Jag tycker att det kommer upp när jag har dieselvärmaren igång och startar bilen samtidigt som någon passagerare i framsätet öppnar dörren och ska sätta sig. Kan tyckas konstigt men det kommer nog endast när höger framdörr öppnas i kombination av starögonblicket.
Vem vet vad det beror på inte volvo i allafall...

/ Andreas
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag har oxå 2.0D och det kan nog stämma det där med värmare och dörröppning för det händer aldrig på vardagsmornar när jag åker själv. Skall kolla om det är så i helgen. Vore ju kul å säga det till verkstaden när den skall in. :)
av Daddan
Barnsjukdomar är alltid svåra att hitta för Volvo eftersom bilmodellen är relativt ny. Man får nog räkna med sådant tyvärr på en ny modell. Hoppas det löser sig för er. Personligen skulle jag inte köra några minuter med tänd oljelampa, dels så kan det vara för lågt tryck och dels kan det räknas som oaktsamhet om motorn skär eftersom du varnats och ändå kör runt. Men troligtvis är det nog elektronik plus vatten som är boven.
Användarvisningsbild
av poseidon
Nä, kan hålla med om det där med oljan men eftersom den slocknar efter någon minut så.... fick typ panik första gången det hände.
Dessutom så är det ju en indikation på att oljenivån/trycket är lågt, inte att det är farligt att köra.
Det kommer ju inte upp ett meddelande om att serva bilen vilket det i så fall borde om det var riktigt illa. Om lampan tänds på motorvägen kan man ju inte bara stanna. Självklart skall man stanna och kontrollera så fort man kan vilket jag oxå gjorde vid första tillfället. Nivån var bra och så även vid andra tillfället.

Eftersom det bara inträffar vid tvätt och slocknar efter en stund så ignorerar jag det, skulle lampan fortsätta lysa efter ett par minuter så självklart skulle jag stanna. Jag förutsätter att givaren är inställd på ett värde som ligger ovanför det värdet som är kritiskt. MEN man vet aldrig, på SAAB 9-5 så pumpar oljepumpen luft innan lampan tänds....

Men barnsjukdommar vet i faan, har inte bilen varit ute i 3 år nu? Dessutom så är det väl samma som S40N vilken varit ute längre?
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Lite svårt att beskriva felet för Volvo eftersom de inte verkar förstå att dörröppningen verkar höra ihop med att lampan tänds...
Men det är den enda gemensamma nämnaren jag kan hitta och jag är rätt noga med att iakta vad som händer när och i vilken sittuation det händer...
Har pinnat på mina 5000 första mil nu på 13 månader och i övrigt går bilen bra :-)
Skulle säga att den förbrukar någonstanns mellan 0,65 -0,7 beroende på hur mycket värmare man använder.
av Hellrider
Ljusbusen skrev:Vilken motor har du?
Jag har 2,0D och får upp medelandet SRS service snarast ibland.
Verkstaden kan inte hitta felet.
Jag tycker att det kommer upp när jag har dieselvärmaren igång och startar bilen samtidigt som någon passagerare i framsätet öppnar dörren och ska sätta sig. Kan tyckas konstigt men det kommer nog endast när höger framdörr öppnas i kombination av starögonblicket.
Vem vet vad det beror på inte volvo i allafall...

/ Andreas
Då hade jag bytt verkstad,detta är ett standard problem på 2.0 dieslarna.finns mjukvara som löser detta problem,finns journal på det också
Användarvisningsbild
av poseidon
/ Andreas[/quote]Då hade jag bytt verkstad,detta är ett standard problem på 2.0 dieslarna.finns mjukvara som löser detta problem,finns journal på det också[/quote]

Du verkar insatt, kan du ge mig något mjukvarunummer som jag kan referera till. Bilen skall in på service v9 så det vore skönt att få bort.

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]