- tis 08 jan 2019, 19:13
#1291143
Hej på er!
Jag är färsking på forumet och nybliven Volvoägare men tyvärr inte speciellt nöjd och glad hittills... Köpte en begagnad V50 2.0D från 2008 på en firma i Gävle förra veckan, har gått ca 21500 mil. Bilen verkade välskött och välservad, både kamrem, partikelfilter och svänghjul/urtrampningslager var bytt samt en massa andra grejer som generator, länkarmar, hjullager etc. Allt var noggrant bokfört i serviceboken och kvitton sparade etc. De sa att en felkod dykt upp men att det troligtvis berodde på att batteriet inte var laddat och att den gått många småkörningar på sista tiden då den provkörts. Vi diskuterade detta och kom överens om att de kunde fixa problemet om det återkom efter jag kört hem den från Gävle till Knivsta.
När jag körde hem bilen dök det upp ett felmeddelande (Motorsystem, service erfordras). Detta kom och gick några gånger under körningen. Har en billig läsare från Kjell och Company som jag kopplade in när jag kom hem och fick då ut att det var P2002, dvs partikelfiltret. Helgen efter körde jag upp den till Gävle igen och bilhandlaren och jag åkte tillsammans till "deras" verkstad där de kollade med deras läsare som då visade samma sak. Deras tips var att testa att hälla i STP "partikelfilterreningsvätska" (eller vad det nu kallas) och köra en längre sträcka, så jag hällde i det och tankade fullt. På söndagen skulle jag köra hem igen och så fort jag kom upp på motorvägen började lampan lysa igen och bilen går ner i “limp-mode” och hackar. Märkte även att det var lite dålig effekt på låga varv vid normal gång (dvs då felmeddelandet inte lyser).
Om det nu stämmer att det är fel på partikelfiltret låter det ju väldigt underligt eftersom det byttes vid ca 20500 mil (dvs bara 1000 mil sedan!).
Efter detta gjordes en service vid ca 21300 mil (också på Meca i Hudiksvall). På fakturan står antecknad följande felkoder men ingen kommentar om felsökning eller åtgärd:
2002 Partikelfilter felsignal
2263 Laddtrycksreglering felsignal
Felkoden P2002 kommer upp med jämna mellanrum (vid varje körning), kan det vara då den misslyckas att regenerera filtret? I så fall verkar det som den försöker regenerera väldigt ofta, kommer upp vid varje körning, dels när bilen är kall (men då borde den väl inte regenerera filtret?) samt när man släpper på gasen och saktar in från motorvägsfart.
Bilen är nu fortfarande hos handlaren eftersom de skulle försöka få bukt med problemet, men jag tänker att detta kanske inte var något bra köp... Har försökt strukturera upp mina frågor nedan och tar gärna emot tips och synpunkter! Ska prata med handlaren och verkstaden igen imorgon och tänkte att jag ville ha lite mer på fötterna om de inte hittar något. Känns väl rimligt att man kan be dem gå igenom min lista och kontrollera det?
Är felet att partikelfiltret är igensatt igen?
Vad är då problemet som orsakar detta?
Ökad sotning?
- Fel på EGR?
- Fel på Turbo? (Felkod vid tidigare service var ju P2263 och bilen känns seg på låga växlar vid låga varv.
Kan det vara någon tryckregulator/ventil/slang?
T ex denna? viewtopic.php?t=105746
Behöver turbon bytas?
Hur kollar man detta?
Om partikelfiltret inte är igensatt
Vad ger upphov till felkoden (P2002) om det inte är filtret?
Felaktig trycksensor (difftryckgivare) som kontrollerar tryckskillnad över filtret? (Känt fel att fukt tar sig in vid kall väderlek)
Dåliga vakumslangar till sensorn? (Också känt fel att dessa murknar)
Finns additiv i tanken? (Ska finnas en separat behållare över bakaxeln)
När partikelfilter byts ska man nollställa en räknare, är det gjort?
Även när Additiv fylls på ska man nollställa en räknare, är det gjort?
Kan den tidigare felkoden om turbon (se ovan) vara en orsak?
Vill bara avsluta med att jag har läst mycket på forumet och det finns såklart flera andra trådar som visar på liknande problem men jag kände ändå att jag ville starta en ny, ber om ursäkt om det blir upprepningar.
Andra relaterade trådar som jag läst är t ex:
- viewtopic.php?t=84787
- viewtopic.php?t=105746
Ska också tillägga att jag inte har bilen för tillfället så jag har inte kunnat kontrollera slangar etc själv.
Mvh,
Mattias
Jag är färsking på forumet och nybliven Volvoägare men tyvärr inte speciellt nöjd och glad hittills... Köpte en begagnad V50 2.0D från 2008 på en firma i Gävle förra veckan, har gått ca 21500 mil. Bilen verkade välskött och välservad, både kamrem, partikelfilter och svänghjul/urtrampningslager var bytt samt en massa andra grejer som generator, länkarmar, hjullager etc. Allt var noggrant bokfört i serviceboken och kvitton sparade etc. De sa att en felkod dykt upp men att det troligtvis berodde på att batteriet inte var laddat och att den gått många småkörningar på sista tiden då den provkörts. Vi diskuterade detta och kom överens om att de kunde fixa problemet om det återkom efter jag kört hem den från Gävle till Knivsta.
När jag körde hem bilen dök det upp ett felmeddelande (Motorsystem, service erfordras). Detta kom och gick några gånger under körningen. Har en billig läsare från Kjell och Company som jag kopplade in när jag kom hem och fick då ut att det var P2002, dvs partikelfiltret. Helgen efter körde jag upp den till Gävle igen och bilhandlaren och jag åkte tillsammans till "deras" verkstad där de kollade med deras läsare som då visade samma sak. Deras tips var att testa att hälla i STP "partikelfilterreningsvätska" (eller vad det nu kallas) och köra en längre sträcka, så jag hällde i det och tankade fullt. På söndagen skulle jag köra hem igen och så fort jag kom upp på motorvägen började lampan lysa igen och bilen går ner i “limp-mode” och hackar. Märkte även att det var lite dålig effekt på låga varv vid normal gång (dvs då felmeddelandet inte lyser).
Om det nu stämmer att det är fel på partikelfiltret låter det ju väldigt underligt eftersom det byttes vid ca 20500 mil (dvs bara 1000 mil sedan!).
Efter detta gjordes en service vid ca 21300 mil (också på Meca i Hudiksvall). På fakturan står antecknad följande felkoder men ingen kommentar om felsökning eller åtgärd:
2002 Partikelfilter felsignal
2263 Laddtrycksreglering felsignal
Felkoden P2002 kommer upp med jämna mellanrum (vid varje körning), kan det vara då den misslyckas att regenerera filtret? I så fall verkar det som den försöker regenerera väldigt ofta, kommer upp vid varje körning, dels när bilen är kall (men då borde den väl inte regenerera filtret?) samt när man släpper på gasen och saktar in från motorvägsfart.
Bilen är nu fortfarande hos handlaren eftersom de skulle försöka få bukt med problemet, men jag tänker att detta kanske inte var något bra köp... Har försökt strukturera upp mina frågor nedan och tar gärna emot tips och synpunkter! Ska prata med handlaren och verkstaden igen imorgon och tänkte att jag ville ha lite mer på fötterna om de inte hittar något. Känns väl rimligt att man kan be dem gå igenom min lista och kontrollera det?
Är felet att partikelfiltret är igensatt igen?
Vad är då problemet som orsakar detta?
Ökad sotning?
- Fel på EGR?
- Fel på Turbo? (Felkod vid tidigare service var ju P2263 och bilen känns seg på låga växlar vid låga varv.
Kan det vara någon tryckregulator/ventil/slang?
T ex denna? viewtopic.php?t=105746
Behöver turbon bytas?
Hur kollar man detta?
Om partikelfiltret inte är igensatt
Vad ger upphov till felkoden (P2002) om det inte är filtret?
Felaktig trycksensor (difftryckgivare) som kontrollerar tryckskillnad över filtret? (Känt fel att fukt tar sig in vid kall väderlek)
Dåliga vakumslangar till sensorn? (Också känt fel att dessa murknar)
Finns additiv i tanken? (Ska finnas en separat behållare över bakaxeln)
När partikelfilter byts ska man nollställa en räknare, är det gjort?
Även när Additiv fylls på ska man nollställa en räknare, är det gjort?
Kan den tidigare felkoden om turbon (se ovan) vara en orsak?
Vill bara avsluta med att jag har läst mycket på forumet och det finns såklart flera andra trådar som visar på liknande problem men jag kände ändå att jag ville starta en ny, ber om ursäkt om det blir upprepningar.
Andra relaterade trådar som jag läst är t ex:
- viewtopic.php?t=84787
- viewtopic.php?t=105746
Ska också tillägga att jag inte har bilen för tillfället så jag har inte kunnat kontrollera slangar etc själv.
Mvh,
Mattias