NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Braap88
Tjo! Har 2 frågor om någon har ide eller förslag. Dieselvärmaren har låst sig och måste ta bort felkoderna för att köra den igen.

Fråga 1: Vilken felkodläsare kan läsa av och radera felkoder för dieselvärmare på Volvo ?

Har kollat på Volvo vida dice och iCarsoft VOL II för Volvo. Vida dice var lite längre leverans på från utlandet såg jag.

Fråga 2: Måste man flytta på motorn för att ta bort värmaren eller går det utan att flytta den ?

Tycker det ser ut att gå bra utan att flytta på motorn, men har läst att man måste flytta på motorn lite för att komma åt värmaren. Men tror det var en annan äldre modell, därför blev jag lite fundersam.

Med vänliga hälsningar
Bilagor
20181224_123617.jpg
20181224_123617.jpg (569.03 KiB) Visad 2516 gånger
Senast redigerad av 1 Braap88, redigerad totalt 0 gånger.
av V50Tdiesel
Svar nr 1. Delphi/Vida dice ( som jag vet )

Prova koppla bort kontakt till värmare några sek sen koppla tillbaka ( det har funkat för mig felkod försvann för mig)
av Braap88
V50Tdiesel skrev: tis 25 dec 2018, 21:00 Svar nr 1. Delphi/Vida dice ( som jag vet )

Prova koppla bort kontakt till värmare några sek sen koppla tillbaka ( det har funkat för mig felkod försvann för mig)
Tackar, ska prova det med kontakten imorgon. :)
av pa25pawnee
Min erfarenhet kommer från 2006 v50 2.0D där jag bytte ut en krånglande värmare mot en bättre begagnad. Motorrummet ser ut som det gör i min och för att ta bort värmaren måste du skruva loss motorfästet på samma sida som värmaren och dra motorn fram emot kylaren så långt det går. Jag använde en bred spännrem runt hela grillen! Använd en kofot el dyl och hjälp till medan du spänner remmen. Skruva loss andra delar som är i vägen, ex vik undan kylvätskebehållaren. Vad jag minns så var det största problemet avgasröret och bränsleledningen som orsakade mycket bekymmer. Det är nu ca 5 år sedan och den "nya" värmaren har hittills aldrig strejkat!
Användarvisningsbild
av fjohan82
När Volvo reparerade värmaren på min fd V50 gick dom tydligen in via hjulhuset...
av Rosen32
Nu har jag samma problem som Braap88 – krånglande dieselvärmare där den går att starta manuellt (men inte med tidur), och börjar ryka efter några minuter, sedan stänger den av sig.

Har en V50 D2 MY11.

Hur löste det sig för dig Braap88?
av flub
Jag tog ner den på vår bil och borrade upp styrdonet och lödde om den i somras. Återmonterat och den har gått klockrent sedan dess.

Går att demontera utan att behöva flytta på något annat. Men det är bitvis trångt.

Finns beskrivet i andra trådar hur styrdonet löds om.
Om du inte har givet andra fel så är det säkert glappkontakt där på din också.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]