NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerBer14
Någon som har erfarenhet av 2 liters bensin motorn? Är den bättre än 1,8 :an? Kamkedja eller rem? Pålitlig?
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du menar 2 litersmotorn som sitter i den kategori som du lagt ditt inlägg i, är det samma motor med större borrning. Osäker på om den finns annat än i flexifuel, men den är pålittlig och har kamkedja.
av Rådlös
Pratar du om Ford-motorn?
I så fall har jag den i min bil, men E85-upplagan. Alltså en i V70 2.0F -08. Motorkod B 4204 S4. Menar du en renbensinmotor så bör den heta samma förutom S4 på slutet.
Jag är snart uppe i 15 000 mil med bilen. Varav jag har ägt och kört den ca 11 000 mil. Det har inte varit några fel på motorn, men jag har fått låta göra rent gasspjället för ett par, tre år sedan. Detta är ett fel som drabbar dom flesta eftersom det beror på vevhusventilationen och dess konstruktion.
Motorn har som du frågar, kamkedja. Den har ingen angiven kontroll eller bytesintervall i serviceschemat. Så man kan tolka det som att den håller lika länge som bilen i sig själv. Byte kanske någon gång i en okänd och avlägsen framtid? Men däremot skall multiremmen bytas innan bilen är 10 år. Det anges ingen körsträcka, bara tid. Alltså max 10 år. (Vilket även gäller dom flesta Volvomodeller. Men för dom andra gäller samtidigt en körsträcka också)
Service för bilen är var 2 000 mil, men oljebyte och filter (enbart detta) skall bytas var 1 000 mil. Det ingår naturligtvis i 2 000-milservicen. Och jag följer serviceschemat.
Bensinmotorn är på 145 hkr och har ett vridmoment på 190 Nm. (Kör du på E85 så får du 147 hkr) Jag kör enbart på E85 och då drar den 1,18 liter per mil. Vad den drar i bensinversion kan jag inte säga för jag har aldrig kört den på bensin. Men uppskatta något omkring 0,8 - 0,9 (?) i blandad körning. Om du köper en E85-bil med denna eller någon annan Volvo E85-motor, så har du fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Det är Volvos fabrikat som egentligen är detsamma som Calix. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Därför passar alla tillbehör från Volvo eller Calix om man vill bygga ut motorvärmesystemet med t.ex kupévärmaruttag eller batteriladdare, timer m.m m.m. Och värmaren är lite ovanlig i dagens läge då det är en "riktig gammaldags" insticksvärmare. Dom har i dessa sammanhang ansetts för att vara dom effektivaste motorvärmarna. Kanske lite myter och prestige, men det anses så i alla fall.
Jag har inget att klaga på vad det gäller driftsäkerheten. Motorn och bilen har tagit mig dit jag har haft som avsikt att åka utan problem eller protester, förutom det sotiga gasspjället, men det var lätt och snabbt avklarat.
Ställ gärna fler frågor om du vill veta mer.
Du nämner också 1,8-motorn. I F-motorfallet så är det samma motorblock i E85-versionerna. 2.0 har bara lite större cylinderborrning. Jag antar att det är samma sak med bensinversionerna.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]