NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oskich
Ska byta ut det gamla startbatteriet på min C30 - Funderar på att satsa på biltemas "kvalitetsbatteri" av AGM-typ, då jag kör en del dieselvärmare så här års...

BATTERI AGM 70 AH
Art. 80-700

Kapacitet: 70 Ah
CCA EN: 760
Mått: 275x174x190 mm
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000028225

Stämmer bra med manualens specifikation : 70Ah / 760 CCA för D2/DrivE-motorn.

Googlade lite snabbt, och fann då detta på volvos supportsidor (ifs för XC60, men min bil har också Start/Stop funktion):
Viktigt
Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda.
Kommer bilen acceptera att man sätter in ett AGM-batteri, eller blir det lustiga fel då? Man behöver väl programmera om databoxen om man sätter in ett med högre kapacitet , men det kanske går med AGM också? :-)
av Tompan60
Jag resonerar så... Att det alltid är bättre med mer Ampere än mindre när det är ett bilbatteri. Men det är ju jag det. Och jag har sällan fel. ;-)
av Rådlös
Ja, man kan se det så här: Det är för att man skall kunna få ut så mycket energi som möjligt som man har infört CCA-mätmetoden. Därför spelar det roll hur mycket Ampere det är.

Och bara en kommentar. Om du kör mycket dieselvärmare skall du köra mycket kompletteringsladdning också. Även om det är ett AGM-batteri. Det är inga problem att ha ihjäl ett batteri på nolltid genom att hålla det "underladdat".
av Tompan60
Sen kan man se det såhär... Ju mer Ampere ett batteri har så är det.... oftast högre CCA värde på batteriet vilket är rätt väsentligt om man gör kallstarter lite av och till eller har ett för till fället lite urladdat batteri.

Så tycker jag... och jag har nästan aldrig fel . :-D
Användarvisningsbild
av oskich
Kör med CTEK-laddare på vintern, så nuvarande batteri har hållit fint i 7år.

Kan man nolla BMS-sensorn utan att åka till verkstan?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]