NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För ca ett halvår sen skenade min V50 2,0D med resultat att motorn i nuläget befaras ha ett vevlagerras av någon sort. Detta har bekräftats av rejmes i Laholm. Grejen är att jag står fast med en bil jag fortfarande betalar av och alltså inte kan skrota eller sälja. Så plan B är att jag faktiskt tar tag i det och börjar riva och försöker först o främst komma åt vevlager underifrån genom att lossa oljetråget o sen överfallen. OM jag har tur.

Men det dom på rejmes sa är att bilen har betett sig precis som att den regenererat DPFen (på min är nu hela dpf-systemet utbytt med rör, tryckgivare och själva DPF och dator nollställd därefter. De förklarar att antagligen har styrdonet till motorn flippat på nåt sätt och duschat in en massa extra soppa och DPF-systemet trots symptomen varit helt i sin ordning. Kan man göra en fuling och byta vevlager och så och sen typ ”chipa” bilen hos GDM eller så och på så sätt återställa motorstyrningen och läka felet? Jag vill inte köpa ny ECU och behöva koda om och hålla på då det är alldeles för dyrt.

Vad tycker ni? Trots att den har varit strulig så saknar jag faktiskt att köra den, har aldrig haft en bil som är så skön att köra. Gillar stolarna och bilen överlag, den är bra spec’ad med 2.0D-motorn som är rätt pigg o snål. Orinoco blå med beige inredning.
Har fått av oljetråget, inte lossat överfallen på vevstakarna än dock. Dock tycker jag att samtliga vevstakar ser en aning krokiga ut! Verkar inte helt rätt tycker jag. Alla ser lika krokiga ut vilket jag tyckte först kanske helt enkelt va så att de ska vara så?
Har man spridare som läcker ned diesel så blir ju kompressionsförhållandet extremt (som de flesta vätskor kan inte diesel komprimeras) och då tar vevstakarna upp all kraft och bli böjda. Som jag skrev i förra inlägget, det kan ju vara läckande spridare som orsakat tokruset . Böjda vevstakar torde dock indikera att toppen kan ha klarat sig. Kanske går att inspektera cylinder om du tar bort injektorer.

Kolla även att vevaxeln inte blitivt påverkad.

Har en granne som fick ramlager ras på sin Citroen C5 , 1,6 d (?) ej tokrus, utan det rasade när han körde. Det skulle kosta så mycket att fixa allt så det slutade med att han sålde bilen, men då hade den gått 33k.
Hittade den bloggen innan med, jag lyckades knäppa ett par bilder nerifrån på stakarna.
Notera dock att bilderna är tagna lite snett pga trångt utrymme (bilen på pallbockar o ligger på asfalten). Jag är inte haj alls på dessa motorerna så jag vet inte om det rentav ska vara sådär så att stakarna isåfall är en slags medveten vek punkt o viker sig för att safe’a ifall det ni beskriver skulle hända?
7303C9AB-951F-42CF-A2DD-C1C43288DCBA.jpeg
7303C9AB-951F-42CF-A2DD-C1C43288DCBA.jpeg (389.87 KiB) Visad 2036 gånger
87796D2A-E1D3-4191-93D2-886F0EE1A145.jpeg
87796D2A-E1D3-4191-93D2-886F0EE1A145.jpeg (339.43 KiB) Visad 2036 gånger
Ser onekligen krokiga ut. Däremot tror jag inte du klarar av allt med motorn kvar i bilen. Känns som att du måste lyfta ur motorn och ha den på ett stativ så du kan vända motor upp o ner och komma åt ordentligt. Tror det ör väldigt svårt under bilen.. Men det kanske bara är jag.
Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]

Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]