NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Finns det några knep för att motionera bromsoken (i samband med byte till vinterdäck tänkte jag) utan att ta loss bromsbeläggen? Finns det något fiffigt verktyg eller är det tänger och mejslar som gäller?

Är osäker på om det är skruvkolvar på denna bilen.. Isf funkar det väl inte att bara pressa in kolvarna liksom? Dvs beläggen måste avlägsnas för att skruva in kolvarna?

Samt, vilket medel bör man spruta in under kolvdamaskerna, vanlig bromsolja?

V50 1,8f MY08

Mvh :)
av dieselputte
Det är de bakre oken som i regel kräver motion (jag gör det vår/höst vid hjulbyte) . Brukar trycka in ATE fett under manschetterna (undvik oljor) , går även bra med typ Biltemas silikonfett, (Prova att gänga på en sprutpip till pistolspruta på tuben) vrida/trycka in okens kolvar max . Viktigast ! : Rengöra parkeringsbromsens hävarm och smörja den med silikonsprej och avsluta med sprejvasselin. Armen motioneras med en större polygrip, vrid och släpp tills armen återgår lätt till neutral läget med hjälp av fjädern.

I övrigt smörjer jag glidpinnarna runt om en gång per år med silikonfett. Främre okens kolvar pressar jag bara in och smörjer manschetterna varje vår, brukar inte bli några problem i främre oken.

Byter bromsvätska var 3e år även om fuktmätaren inte ger utslag.
av Okalettos
Tack för svaret dieselputte..
Trycker/roterar du med beläggen sittandes kvar?
Kräver handbromsmekanismen någon justering efter att ha tryckt in/ut kolven, eller är den helt självjusterande?
av dieselputte
Måste bort med beläggen och loss med oken för att kunna göra underhållet på rätt sätt. Kolvarna bak brukar jag skruva in max, sen får man köra upp och ned med bromsspaken (minst 20 ggr) tills självjusteringen nått läget där bromsen tar igen. Du behöver speciellt verktyg för att trycka och vrida kolven samtidigt bak. Du bör klara dig med denna sats https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000023846 , jag har den större satsen för 469kr, men kör direkt med verktyget utan passdel, piggarna är aningen för stora för hålen i kolven. Det löstes genom att borra upp kolvarnas hål nån mm.

Fram kan man ta en vanlig tving.
av dieselputte
Okalettos skrev:Satsen du länkade till förutsätter att kolven är vänstergängad/moturs..
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000023846
Ja, se på fan, beklagar det och tur att du var observant !

Då får det bli den andra satsen, zoomar man in bilderna på de olika ser man att satserna är gängade åt olika håll. Den för 469 funkar iaf, den har jag.

Du kan ju kolla med Mekonomen om denna passar så spar du in c 200kr. https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... pa278123sv , kan hända att du isf måste borra hål, gänga och sätta in egna stift som passar hålen i kolven.
Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]