NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269265
Hej,

Till min glädje verkar min bil faktiskt dra mindre än vad färddatorn säger :party: ..
Senaste full tank med 60 mil körda gav en förbrukning på 0,73 blandad eco-körning medans färddatorn sa 0,76-0,77..

När det gäller tankmätaren så visar den dock inte full tank (ja jag har försökt få i mer än pumpen vill, för att vara säker på att det är riktigt fullt).. mätaren pekar på strecket innan strecket för full tank.. Så var det inte innan bilen var på service i somras (och fick diverse uppdateringar) vill jag absolut erinra mig.. Inte helt ovanligt när jag googlat kring saken, men vad märkligt tycker jag ändå, hur svårt kan det vara..?
#1269392
Färddatorn är inget precisionsinstrument. Det säkraste sättet att mäta är att fylla så som pumpen vill och låta den bryta när den tycker det är fullt. Sedan noterar man vägmätaren och antal fyllda liter. Spara kvittona och skriv på dom om du inte har någon körjournal. när du har samlat på dig en bunt kvitton kan du lätt få fram en genomsnittsförbrukning med många decimaler om det är intressant.
#1269399
Ja nä det är väl svårt att logga exakt förbrukning, lite förvånad bara att färddatorn visar mer än verklig förbrukning, brukar ju oftast vara tvärtom enligt min erfarenhet..

Det här med tankmätaren då? Är det bara v50 1.8f som inte visar full tank? Eller finns det någon separat update som korrigerar?
#1269439
www.spritmonitor.de använder jag, även som app i mobilen.

Jag åker diesel och vintertid sticker den faktiska förbrukning rejält upp till 6,0L/100km men färddatorn visar gladeligen 4,5L/100km...

Det beror delvis på dieselvärmaren som går minst två gånger per dygn på tidur och delvis på att värmaren går när motorn inte kan hålla temperaturen p.g.a. kylan under färd.
#1269445
Alla F-modeller har en tankarmatur som jobbar med en växelspänning på 170 Hz. Så den är troligen inte annorlunda än andra F-bilar. Här är en Googleöversättning av Volvos beskrivning, från VIDA, på tankarmaturen:

Bränsletankenhet och bränslepump
Flera av bränslepumpens interna komponenter har
anpassats för att klara de speciella påfrestningar som
drift med E85 innebär:
· Ändrad lindning av pumpens elektriska armatur
· Kolkommutator istället för kopparkommutator
· Förbättrad kvalitet i plast och gummi
· Vissa kabelanslutningar och anslutningar har blivt
inkapslad
· Speciellt motståndskort för nivåsensorn att fungera
med omriktaren (DC / AC-omvandlare)

Om man misstänker att den skulle mäta fel så kanske man skall kolla det motståndskortet som nämns i beskrivningen. Jag har dessvärre inga mer tekniska beskrivningar om detta. Ja, förutom att jag vet att DC/AC-omvandlaren sitter under vänster baksäte. Men kortet sitter alltså i tankarmaturen.

Ett tillägg: Färddatorn, som du först misstänkte kunde mäta fel, tar sina uppgifter från insprutningen. Den mäter hur mycket bränsle den har sprutat in. Tankarmaturen jobbar alltså inte ihop med insprutningen på den nivån.

Har ett rassel från passagersrstolen. Slutar[…]

Offerten jag fick från Bilkompaniet var inte[…]

Felaktiga varningar vid körning

Ja, det kan nog stämma. Var ett tag sedan nu […]

Drivaxel bryts i växellådan

Som gammal SSAB gjutare så ser brottytan mys[…]