NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dessa vibrationer i V50n.. För två år sedan bytte jag klossar och skivor runt om, men nu vibrerar det i ratten vid lättare inbromsningar. Antagligen har bromsskivorna fram blivit skeva men låter konstigt att Bosch-skivor inte håller längre än så? Rent optiskt så ser det inte ut att vara något fel på skivorna men kanske svårt att bedöma med ögat, krävs väl inte mycket för att det ska kännas i ratten kan jag tänka mig.

Har dock även hört att några bussningar i baken kan orsaka samma vibrationer? Tänkte ta tillfället i akt att beställa hem dämpare+fjädrar samt övre+undre länkarmar ink bussningar för både hö+vä baktill och byta dessa samtidigt som skivor och klossar fram.

Behövs det en ny hjulinställning efter detta?
Har nyligen bytt kompletta dämpare fram och gjort en fyrhjulsinställning så vore skönt att slippa göra en till. :)

Bilen är en V50 D5 -08 (ingen awd alltså)
Med stor sannolikhet ja.

Men, om du vet att de nya länkarmarna har exakt samma mått som de gamla och är noga med inpassningen vid länkarmarnas bakre bussningar så kan du nog avvakta. Det blir nog så pass marginella avvikelser att du kan köra typ 100 mil och notera om nåt väsentligt slitage uppstått. Ritsa med en ritspenna hur nuvarande länkarm sitter och montera den nya efter ritsen.

Nya fjädrar + stötdämpare påverkar inte hjulinställningen, eller rättare sagt, det går inte att justera lutning (Camber & caster) på fjäderbenen utan att borra upp de övre 3 hålen i karossen för fjäderbenen. Det enda man normalt justerar på dessa bilar är toe.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]