NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Warasam
Hej! Har en Volvo v50 d2 2011 med underhållsfritt partikelfilter men har ändå hört att vissa har fått problem med dessa. Undrar hur man ska göra för att förebygga ett byte.
Jag kör ca 50km varje dag, 25 till jobbet 25 hem och 90 % motorväg 110km/h. Bilen har gått 17500 och de mesta milen är landsväg/motorväg.
av Warasam
KenZoo skrev: fre 25 maj 2018, 12:24 då ska det vara safe.
är nog de som inte riktigt varmkör som får problem,
Finns en massa additiv som man kan hälla i dieseltanken för att förebygga problem, har du några erfarenhetet av dessa? Hjälper dom verkligen?
av KenZoo
Inga direkta erfarenheter mer än att jag hade en s60 D3 ,underhållsfritt filter, men jag körde mycket stadskörning, då kunde jag få upp sotfilter fullt. det räckte att ta den en längre sträcka i rask fart på landsvägen så löste det sig.,
av patricv70
Hej tack för insläppet. Jag har ett mega problem jag har bytt DPF filtr fyllt på addjektiv bytt glödstift o egr ventil diselfillter oljefillter olja. Ändå så tok rusar motorm när den blir varm.
Har nollställt dpf fillter och addjektivet får inga fel kåder i vida när jag kör en diagnås. mycket tacksam om ni har några tankar vad det kan vara. har en v50 07.

om detta inlägg liger fel så ber jag så mycket om ursekt.
av Truckdoktor
Du får nog specifiera ditt problem...
Är ingen proffs på judt V50, men...
Rusar/sotat din V50 eller menar du att den varvar med hög tomgångsvarvtal, när den är varmt?
Är alla givarvärde ok? Kolla motortemperatur t.ex. tror motorn att den är kall, sprutar den in för mycket bränsle... Eller så visar difftrycksgivaren fel pga. ingensatt rör till givaren... Visar luftmassmätaren rätt ochså? Annars är det fel bl.a. på EGR-mängden och det blir sot.
O sist: Additiv direkt in i DPF:n är fel väg. Regenerera med Vida eller plocka bort den och skicka iväg den till företag som "baka" och rengöra DPF... Additiv i tanken förebygga bara...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]