NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cazzette
Hej

När jag köpte min bil i vintras kollade jag ju såklart att AC:n fungerade, men glömde kolla så att den blåste kallt också, ville ju bara kolla så att den blåste varmt vilket den gjorde :D

För någon vecka sedan när det för första gången var så förbaskat varmt så märkte jag att AC:n bara blåser varmluft, kommer inget kallt. Idag däremot så blåste AC:n kallt i någon minut för att sedan återgå till varm luft.

Bilen är en -05:a så relativt gammal. Kan det vara så enkelt att det bara är att åka in till en verkstad och fylla på AC:n, eller tror ni det kan vara något som är trasigt? Har ej möjlighet att felsöka själv p.g.a brist på verktyg och kunskap.

I övrigt fungerar AC:n, utöver den kalla luften alltså.

Väl mött,
cazzette
Användarvisningsbild
av leiwi
jag tror att du har gasbrist i din AC och att det "bara skulle åka in till en verkstad och fylla på gas " tror jag inte . Det är så att det är förbjudet att fylla på en AC med gas utan att först ha reparerat läckaget (och inte speciellt ekonomiskt heller då det kommer att fortsätta läcka )och det kan ju läcka på många ställen . På V50 är det tyvärr så att det är kondensorn som sitter framför kylet och ganska oskyddad för stenskott är boven och måste bytas ut
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ett vanligt fel är att spelet i AC kopplingen är för stort. Hur man fixar detta finns beskrivet i otaliga trådar, kostnaden är noll(om man bortser från egen tid). Om man inte vill utföra reparationen själv så kan det vara svårt att få någon verkstad att göra detta arbete. Verkstäder vill oftast byta hela kompressorn vilket är svårt att motivera på en gammal bil.
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]